Päivitetty 06.11.2017

Tiedote 1.11.2017: Vuosi 2017 on ollut sterilointien huippuvuosi

Vuosi 2017 on ollut Kulkureissa sterilointitoiminnan kannalta ennenkuulumattoman vauhdikas. Jo lokakuun puoliväliin mennessä on Kulkurien sterilointikampanjoissa Romaniassa steriloitu enemmän kissoja ja koiria kuin aikaisempina vuosina yhteensä, kaikkiaan 5649 eläintä. Koko toiminta-aikanaan Kulkurit on steriloinut 10 321 eläintä. Tämä tarkoittaa satojatuhansia syntymättä jääviä koiria ja kissoja. Valistuksen ohella sterilointityö on Kulkurien toiminnan kulmakiviä, millä aktiivisesti ja pysyvästi ehkäistään kodittomien eläinten tarpeetonta kärsimystä sekä ylikasvaneiden koirapopulaatioiden aiheuttamia ongelmia niin paikallisella kuin yhteiskunnallisella tasolla.

Koko toiminta-aikanaan Kulkurit on steriloinut 10 321 eläintä.

Sterilointeihin on käytetty kuluneena vuonna varoja 120 692,20 euroa (tilanne syyskuun lopussa). Tämä kertoo osaltaan siitä valtavasta työmäärästä, joka Kulkureissa ja sen yhteistyökumppaneissa sekä näiden tukijoukoissa on kestävän eläinsuojelutyön eteen tehty. Rescueyhdistys Kulkurit ry:n toiminta tulee jatkossakin kohdistumaan vahvasti tähän paikan päällä tehtävään eläinsuojelutyöhön. Tämä tarkoittaa sitä, että enemmän kuin koskaan ennen tulemme tarvitsemaan myös tukijoitamme. Sterilointeihin kohdistettuja lahjoituksia on tänä vuonna tullut 22 339,50 €, joten sterilointitoimintamme on hyvin suurelta osin katettu edellisten vuosien budjettiylijäämällä sekä lisäksi yleisillä ja vastikkeellisilla sekä jäsentuotoilla. Joka ikinen sterilointeihin lahjoitettu euro käytetään juuri siihen työhön, joka vie meitä kohti visiotamme: maailmaa, jossa eläinsuojeluyhdistyksiä ei enää tarvita.

Jotta pystymme edelleenkin turvaamaan sterilointitoiminnan jatkumisen niillä osa-alueilla, jotka ovat kriittisimmin apumme tarpeessa, on Rescueyhdistys Kulkurit ry päätynyt keskittämään loppuvuoden sterilointikampanjat koiriin ja sen vuoksi joutuu jättämään kissojen steriloinnit hetkeksi aikaa. Tämä on erittäin harmillista, sillä myös kissasteriloinnit ovat tärkeää toimintaa, mutta tämä päätös oli välttämätön koirien sterilointitoiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi. Kodittomia koiria on Romanian kaduilla erilaisten arvioiden mukaan 2-5 miljoonaa, ja tämä luku laskee vain sitkeällä ja pitkäjänteisellä sterilointityöllä. Tällä hetkellä meneillään on useita kampanjoita esimerkiksi Etelä- ja Itä-Romaniassa, jossa on lukuisia aikaisemmin sterilointikampanjoiden ulottumattomissa olleita pikkukyliä. Näiden kampanjoiden avulla tuodaan apu sinne, missä sitä todella tarvitaan.

Loppuvuoden 2017 keskitymme erityisesti meneillään olevien kampanjoiden loppuun vientiin ja koirien sterilointiprojekteihin sekä varainkeruuseen. Olemme onnistuneet nousemaan toiminnassamme aivan uudelle tasolle, joten seuraajiemme tuki ja lahjoitukset ovat tarpeellisimpia kuin koskaan ennen.

Anna-Sisko Sorsa
anna-sisko.sorsa(at)kulkurit.fi