Päivitetty 21.11.2016

Tiedote 12.9.2016: Muutoksia molossirotuisten koirien adoptiotoiminnassa

kulkurit logo vihr_taustaAdoptiotoiminta on näkyvämpiä Rescueyhdistys Kulkurit ry:n toimintamuotoja paikan päällä tehtävän sterilointi- ja valistustyön lisäksi. Vuonna 2015 Suomeen adoptoitiin kauttamme 332 koiraa ja kaiken kaikkiaan eläimiä on adoptoitu yhdistyksen perustamisesta (05/2012) lähtien 1305.

Adoptiotoiminnassa tärkeintä on laatu ja huolellisuus. Olemmekin tyytyväisiä pitkälle hiotusta ja laajamittaisen kokemuksen myötä rakennetusta prosessista, joka kattaa koko adoptioprosessin alkaen koirien valitsemisesta adoptio-ohjelmaan aina koiran kotiutumista seuraavaan jälkiseurantaan saakka.
Haluamme kuitenkin jatkuvasti myös tarkistaa ja tarpeen mukaan kehittää kaikkea toimintaamme liittyvää. Näin ollen olemme muuttaneet toimintamallia molossirotuisten ja molossisekoitus-koirien adoptioissa (staffi- pitti-, ym. sekoitukset).

Molossikoiria on yhteistyötarhoillamme keskiarvoisesti vähän, mutta koska niiden adoptiotoiminta on estetty moniin muihin maihin vedoten rotujen ns. vaarallisuuteen ja riskialttiuteen, ei Romanian kodittomilla molossikoirilla ole monia vaihtoehtoja päästä adoptioon muualle. Tämä fakta ei kuitenkaan lievennä kriteereitämme adoptio-ohjelmaan pääsevien koirien kohdalla. Otamme adoptio-ohjelmaan vain koiria, joiden psyykkinen ja fyysinen terveys on sellainen, että niillä on edellytyksiä sopeutua suomalaiseksi kotikoiraksi.

Molossikoiria on adoptoitu vuosien aikana kauttamme jonkin verran ja mainittavia ongelmia ei ole ollut. Pitääksemme tilanteen sellaisena olemme tehneet tarkennuksia niitä koskevaan toimintaan. Molossikoirien kohdalla olemme päättäneet, ettei niitä oteta edes poikkeuksellisesti adoptio-ohjelmaan ennen kuin yhdistyksemme aktiivi tai aktiivit ovat henkilökohtaisesti tavanneet ko. koiran.

Lisäksi adoptioprosessia tarkennetaan niin, että kaikkien molossirotuisten koirien yhteyshenkilöinä toimivat vain kolme kokenutta ja rotuja tuntevaa koiravaraajaa, Niina Laaksonen, Tanja Björninen ja Veronika Vitri. Niina, Tanja ja Veronika toimivat työryhmänä käsitellen jokaisen kotitarjouksen yhdessä ja tekevät matalalla kynnyksellä kotiehdokkaalle ns. tuplahaastattelun sekä kotikäynnin (tarvittaessa muita yhdistyksen aktiiveja apuna käyttäen) ennen koiran adoptiosta päättämistä. Luonnollisesti myös kotiutumiseen ja jälkiseurantaan kiinnitetään erityistä huomiota.

Näin pyrimme osaltamme toimimaan mahdollisimman vastuullisesti ja ammattimaisesti rescuekentällä sekä tekemään kaikkemme, että molossirotuisten, upeiden koirien osittain negatiivinen maine kääntyisi positiivisemmaksi.

salla.honkapaa(at)kulkurit.fi