Päivitetty 29.12.2016

Tiedote 17.11.2016: Suositus sydänmadon uudelleentestauksesta

Sydänmato (Dirofilaria immitis) on viime aikoina ollut näkyvästi esillä median ja viranomaisten toimesta eri julkaisuissa. Pidämme keskustelua tautiriskeistä positiivisena, kun se tapahtuu ratkaisukeskeisesti ja asiapitoisesti. Tietoisuuden lisääminen on aina eteenpäin rescuetoiminnassa ja me haluamme pysyä alati kehityksessä mukana ja muuttaa ja parantaa prosessejamme uusimpien tutkimusten mukaiseksi noudattaen luonnollisesti aina myös viranomaismääräyksiä.

Sydänmatopositiiviseksi testattujen koirien hoitoprosessista ja Kulkurien linjauksesta voi lukea lisää täältä

Kuluneiden toimintavuosien aikana tietoomme on tullut yksi kauttamme adoptoitu koira, jolla on ilmennyt sydänmato Suomessa kotiutumisen jälkeen Romaniassa saadun negatiivisen testituloksen jälkeen. Adoptoituja koiria on tullut kauttamme vuodesta 2012 lähtien noin 1500. Siitä huolimatta sydänmadon riskejä ei tule missään nimessä vähätellä ja vastuullisena toimijana olemme ottaneet käyttöön suosituksen, että kaikki kauttamme tulevat koirat testattaisiin vielä uudestaan Suomessa 6-7 kk Romaniassa tehtyjen testien jälkeen sydänmadon varalta. Tällä siis tarkoitetaan myös negatiiviseksi lähtömaassa testattuja koiria.

Olemme hiljattain lisänneet suosituksen adoptioprosessiimme, asiasta keskustellaan kotiehdokkaiden kanssa jo alkuvaiheessa ja suositusta toistetaan kodeille varauksen jälkeen lähtevissä kirjallisissa ohjeissa.

Suositus annetaan yksilöllisesti kaikille kauttamme tuleville koirille nyt ja jatkossa, ja lisäksi kehoitamme kauttamme viimeisen vuoden aikana tulleita koiria harkitsemaan sydänmadon testauttamista uudelleen. Sydänmadon voi testauttaa suurimmalla osalla eläinklinikoita verikokeella ja sen kustannukset liikkuvat muutamasta kymmenestä eurosta alle sataan euroon klinikasta riippuen. Tarvittaessa saat lisätietoja koirasi yhteyshenkilöltä tai allekirjoittaneelta. Tarvittaessa myös annamme suosituksia rescuemyönteisistä eläinlääkäreistä uudelleentestausta varten.

Toijalassa 17.11.2016

salla.honkapaa(at)kulkurit.fi