Päivitetty 22.03.2017

Tiedote 19.1.2017: Muutoksia yhteistyössä Asociatia A Doua Sansan kanssa

kulkurit logo vihr_taustaAsociatia A Doua Sansa -yhdistys ja Glinan tarha on ollut Rescueyhdistys Kulkurit ry:n yhteistyötaho vuodesta 2012 lähtien. Alusta asti on ollut selvää, että olosuhteet Glinan tarhalla ovat hyvin alkeelliset ja suojattomat.

Glinan tarha sijaitsee vuokramaalla, aukealla peltoalueella, joka altistaa tarhalla asuvat noin 250 koiraa armottomasti vuodenaikojen vaihtelulle. Koska alue on kaukana asutuksesta, eikä tarhalla ole valvontaa, on se myös hyvin altis ilkivallalle ja varkauksille. Tästä syystä tarhan kehittäminen, korjaustoimenpiteet ja parannustyöt ovat olleet erittäin haastavia toteuttaa muuta kuin pienissä määrin.

Tarhalla ei voi säilyttää koirien ruokaa yhden päivän tarvetta enempää eikä siellä ole pientä asumiskelvotonta mökkiä lukuunottamatta minkäänlaisia sisätiloja. Näistä syistä olemme hyvin alkuvaiheesta saakka ohjanneet keskustelua Glinan tarhan suhteen sen tulevaisuuteen ja radikaaliin muutokseen, joka voisi tapahtua käytännössä vain uuden, eri paikassa, sijaitsevan tarhan kautta.

Ymmärrettävästi suuri muutos on vaikea, mutta vuosien kuluessa ja tilanteen pysyessä muuttumattomana koimme koko ajan eettisesti vaikeammaksi tukea tarhan toimintaa ja näin ollen mahdollistaa osaltamme tarhalla asuvien koirien olosuhteet. Glinan tarhalle on ohjattu yhteistyövuosien aikana lukemattomia rahalahjoituksia, ruokalahjoituksia ja tarhalle on mm. kustannettu uusi kaivo.

Asociatia A Doua Sansan toisen perustajan ja vetäjän Carmen Mandescun kanssa keväällä 2016 aloitettu uuden tarhan rakennusprojekti CARPE on vihdoin tuonut kauan kaivatun toivon ja tulossa olevan muutoksen tilanteeseen. Tilanteen ollessa edelleen muuttumaton Glinan tarhalla, ja toisaalta CARPE:n tarvitessa kaikki mahdolliset resurssimme, olemme päättäneet siirtää aiemmin Glinan tarhalle ohjatun taloudellisen tuen CARPE-projektille uuden tarhan rakentamisen edistämiseksi ja jouduttamiseksi.

Glinan tarhalle ei osoiteta raha- eikä ruokalahjoituksia, lukuunottamatta viime viikolla päättyneen Operation Snowflake -keräyksen lahjoitusosuutta, jolla pyritään auttamaan Glinan tarhan koiria kuluvan talven ylitse.

CARPE:n tarhan valmistuttua noin puolet Glinan tarhan koirista muuttaa uudelle tarhalle ja Rescueyhdistys Kulkurit ry jatkaa yhteistyötä CARPE:n kanssa. Puolet Glinan tarhan koirista jää Asociatia A Doua Sansan toisen perustajan ja vetäjän, Ioana Diocanun ja hänen tukijoidensa vastuulle.

Kulkurien viidennen toimintavuoden käynnistyttyä haluamme entistäkin enemmän panostaa yhteistyötarhoillamme elävien koirien kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja pitkään jatkuneen yhteistyön luontevana jatkumona myös edellytämme säännöllisiltä yhteistyötahoiltamme jatkuvaa halua kehittymiseen ja standardien nostamiseen koirien hyvinvoinnin eteen.

Toiminnanjohtaja Salla Honkapää
salla.honkapaa(at)kulkurit.fi