Päivitetty 21.11.2016

Tiedote 22.9.2016: Adoptiotoiminnassa järki edellä

kulkurit logo vihr_tausta

Aika ajoin on hyvä tuoda uudelleen ilmi ehkä näkyvimpään toimintamuotoomme liittyviä perusasioita.  Adoptiotoiminnan kulmakiviä ei voi koskaan korostaa liiaksi, sillä ne ohjaavat toimintaa, jossa liikkuu mukana myös paljon tunteita ja toiveita.

Adoptiotoiminta ei ratkaise kodittomien koirien ongelmaa missään maailmassa, ei myöskään Romaniassa. Adoptiotoiminnan tarkoitus ei ole vähentää populaatioita. Jokaisen adoptoidun koiran tilalle löytyy heti tusina uusia. Steriloinnit ja valistus ovat konkreettia, kestäviä ja eettisiä keinoja vaikuttaa ongelman alkulähteisiin, paikallisen väestön tietämättömyyteen ja kodittomien koirien jatkuvaan lisääntymiseen. Työ on hidasta, mutta suunta on oikea. Tätä tietä Rescueyhdistys Kulkurit ry haluaa ennenkaikkea olla kulkemassa, tietä kohti kulkukoiratonta Romaniaa.

Eläimen adoptointi on sen sijaan eettinen tapa hankkia lemmikki. Kodin tarjoaminen kodittomalle eläimelle on aina eläinsuojeluteko. Tämä muuttaa onnekkaan yksilön elämän kertaheitolla. Se itsessään on arvokasta. Olemme kiitollisia ja onnellisia jokaisesta onnistuneesta adoptioista (vuonna 2015 Kulkurien kautta adoptoitiin 332 koiraa).

Adoptiotoiminnassa, kuten muussakin toiminnassamme, haluamme olla perusteellisia, luotettavia ja vastuullisia. Siksi kuljemme myös adoptiotoiminnassa järki edellä, luottaen toimiviin prosesseihimme ja yhdessä luotuihin pelisääntöihimme.

Lemmikin hankkiminen perheeseen on aina iso päätös ja prosessiin mahtuu paljon tunteita, mielikuvia ja odotuksia, realismin lisäksi. Myös jokainen adoptio-ohjelmassamme oleva koira on yksilö, ja jokaisen koiran kohdalla kotikriteerit luodaan yksilö kerrallaan, riippuen koiran taustasta, koosta, iästä, luoneesta, mahdollisesta rotusekoituksesta ja erityistarpeista. Meidän tehtävämme onkin toimia kotiehdokkaan ja koiran välillä. Autamme kotia löytämään itselleen juuri sopivan koiran, mutta myös koiraa löytämään itselleen mahdollisimman sopivan kodin. Kokonaisuuteen kuuluu myös ottaa huomioon kotiehdokkaan mahdolliset jo kotona asuvat aiemmat lemmikit ja niiden hyvinvointi. Välillä on sellaisiakin tilanteita, joissa mielestämme kodin tulisi pidättäytyä ottamasta lisää lemmikkejä tai lainkaan lemmikkejä.

Jokaisessa adoptioprosessissa on paljon tekijöitä, jotka joko muodostavat onnistuneen kokonaisuuden tai sitten riskien katsotaan olevan liian suuria. Kokemus ja vuosien aikana karttunut tieto-taito antavat meille eväitä, joilla kykenemme tekemään vastuullisia ja harkittuja päätöksiä. Teemme jokaisen adoptiopäätöksen niin, että pystymme seisomaan sen takana ja kantamaan siitä vastuumme.

Kaikessa adoptiotoiminnassa tavoitteena tulee olla lähtökohtaisesti sekä perheen että lemmikin hyvinvointi nyt ja tulevaisuudessa. Asiaan vaikuttavat lukemattomat tekijät, joita yhdessä kotiehdokkaan kanssa punnitaan. Jo kotona olevan perheen, mukaan lukien ihmiset ja eläimet, hyvinvointi tulee myös kyetä turvaamaan. Uuden lemmikin ottaminen ei saa pitkävaikutteisesti huonontaa jo olemassa olevan perheen elämänlaatua.

Sääli ei ole oikea peruste ottaa eläintä. Perusteiden täytyy aina olla realistisella pohjalla, järjellä ajateltuja ja tarkkaan harkittuja, vaikka kyse onkin perheenjäseneen ja sydämenasioihin liittyvistä päätöksistä. Rescuekoira, kuten mikään muukaan koira, ei tunne käsitettä ”kiitollisuudenvelka”. Ne eivät ole meille loppuelämäänsä kiitollisia siitä, että olemme pelastaneet ne. Tämä mielikuva on vain meidän ihmisten päissä. Koira elää hetkessä eikä osaa miettiä asioita pitkäkestoisesti eteen- tai taaksepäin.

Emme myöskään allekirjoita toimintamallia, että ”onhan koiralla aina parempi olla Suomessa missä tahansa kodissa, kuin elää Romaniassa”. Se ei saa olla ajattelun peruste adoptiotoiminnassa, vaan laatu ja kriteerit täytyvät pysyä sellaisella tasolla, missä jokaisen koiran henkinen ja fyysinen hyvinvointi kyetään turvaamaan.

Tarkastelemme kriittisesti adoptioprosessiamme jatkuvasti ja kuulemme aina mielellämme kaiken palautteen siihen liittyen voidaksemme kehittää toimintoja entisestään. Hiljattaisena esimerkkinä toimii molossirotuisten koirien adoptioprosessin tarkentaminen.

Haluamme myös muistuttaa, että olemme olemassa kauttamme adoptioituja eläimiä ja niiden perheitä varten aina myös eläimen saavuttua jo kotiin. Toivomme että meihin ollaan yhteydessä matalalla kynnyksellä, jos mieleenne tulee mitä tahansa kysyttävää. Neuvomme mielellämme myös ongelmatilanteissa.

Syyskuu 2016 on näillä näkymin mahdollisesti vilkkain adoptiokuukausi koko Rescueyhdistys Kulkurit ry:n toiminnan aikana. Syyskuun 22. päivään mennessä omiin koteihinsa on varattu 38 eläintä. Olemme sanomattoman onnellisia siitä, että rescuekoiran adoptio on jatkuvasti enenevissä määrin vaihtoehto lemmikin hankkimisen hetkellä. Samanaikaisesti koemme entistä tärkeämmäksi kyetä vastaamaan kysyntään ja pitää prosessin toimivana, ripeänä ja tarkkana lisääntyvän adoptiotahdin vauhdissa.

Kiitämme luottamuksesta kaikkia kauttamme adoptoineita perheitä. Toivotamme kaikille kodeille, nykyisille ja tuleville, ihanaa ja aurinkoista syksyä rakkaiden rescuekoirienne kanssa!

salla.honkapaa(at)kulkurit.fi