Päivitetty 21.11.2016

Tiedote 29.9.2016: Muutoksia yhteistyössä Asociatia Suflete Dragin kanssa

kulkurit logo vihr_taustaRescueyhdistys Kulkurit ry solmi toisen pääyhteistyökumppanimme Asociatia Suflete Dragin kanssa yhteistyö- ja kehityssopimuksen syyskuussa 2015, minkä pääasiallisena tavoitteena oli edistää eläinsuojelullista näkökulmaa, parantaa koirien oloja, tehostaa adoptioprosessia ja tukea Suflete Dragin henkilöstöä.

Kuluneen vuoden aikana seurasimme tiiviisti Suflete Dragin toimintaa, keskustelimme heidän kanssaan säännöllisesti tarhan asioista, vierailimme tarhalla säänöllisesti ja tuimme heitä edelleen adoptioiden ja ruokalähetysten voimin. Loppukesästä 2016 kävimme yhdessä keskustelun ja sopimuksen tilannetta tarkastettiin sovittuun ajankohtaan, heinäkuun loppuun, mennessä.

Sopimuksen olennaisin kohta, koiramäärän vähentäminen 150 koiraan, ei valitettavasti ole täyttynyt. Tähän koiramäärään tarha on suunniteltu ja rakennettu. Koiramäärä on yksi merkittävin yksittäinen seikka, joka vaikuttaa tarhan kaikkeen muuhun toimintaan. Kun koiria on liikaa, pelkästään niiden perustarpeista huolehtimiseen (ruoka, vesi, akuutit eläinlääkinnälliset tarpeet) vievät kaikki eläinsuojelijan resurssit hädin tuskin niihin riittäen. Muuhun, kuten koirien sosiaalistamiseen, tarhan viimeistelyyn ja kehittämiseen, työntekijöiden edelleen kouluttamiseen jne., ei jää resursseja. Tämä vaikuttaa konkreettisesti koirien keskiverto-oloaikaan tarhalla ja niiden olosuhteisiin siellä. Liika koiramäärä edistää stressiä tarhaoloissa, mikä johtaa tappeluihin ja liian ahtaissa häkeissä koirien stressitasot eivät pääse laskemaan välillä lainkaan.

Sopimuksen tekohetkellä 25.9.2015 Murguilla oli 298 koiraa kolmella tarhalla (Frumusani, Jilava, Sintesti). Koirat saatiin lopullisesti siirrettyä uudelle Sintestin tarhalle tammikuun puolessa välissä. 25.9.2015 – 16.7.2016 Ranskaan ja Suomeen on adoptoitu 169 koiraa. Suomeen tästä määrästä adoptoituja on 34. Tällä hetkellä tarhalla on 228 koiraa. Koiramäärä ei ole missään vaiheessa ollut alle 200. Sopimusaikana on tullut 100 koiraa lisää.

Ymmärrämme hyvin, että eläinsuojelijan arki Romaniassa on ajoittain aivan mahdotonta. Apua tarvitsevia eläimiä on niin paljon enemmän kuin auttajia. Pidämme kuitenkin ehdottomana vastuunamme olla yhteistyökumppaneillemme myös realismin äänenä ja ohjata heitä kohti eettisempiä, länsimaisempia tapoja toimia.

Koemme, että eläinsuojelussa ensisijainen vastuu on niissä eläimissä, jotka on jo otettu talteen, niiden hyvinvoinnista huolehtimisessa ja niille mahdollisuuden antamisessa laadukkaasti. Liika koiramäärä kaataa paitsi jo tarhalla asuvien koirien hyvinvoinnin, myös sitä kautta kestävän eläinsuojelutyön periaatteen. Tämä on aihe, josta keskustelimme kuluneen vuoden aikana lukemattomia kertoja Murgujen kanssa ja jo paljon sitä ennenkin.

Alinan hyväksi voidaan lukea, että hän on mm. lopetuttanut kaksi vanhaa koiraa kärsimykseltä, eutanasian ollessa hyvin vaikea ja arka aihe Romaniassa. Alina myös huolehtii koirien adoptointeihin liittyvät asiat hyvin, kommunikointi sujuu, ja hän on ollut erittäin motivoitunut järjestämään sterilointipäiviä tarhan läheisyydessä sijaitsevassa kylässä, mitä pidämme suuressa arvossa.

Huolenaiheena on kuitenkin Suflete Dragin tarhan kehityssuunta. Huolimatta Alinan vastaanottavuudesta muiden asioiden suhteen, eteenpäin vievää konkreettista kehitystä tarhalla ei ole vuoden aikana tapahtunut, vaikka puitteet ovat olemassa. Vaikuttava tekijä asiassa on myös se, että Suflete Dragi saa merkittävää tukea myös ranskalaisilta yhdistyksiltä, ja heidän kriteerinsä eläinsuojelutoiminnassa ja Suflete Dragin tarhan tilanteessa poikkeavat omistamme. Samoin oleellista haastavuutta tilanteessa aiheuttaa se, että toisen Suflete Dragin toimijan, Alinan äidin Anda Murgun visio ja kommunikointikyky poikkeaa toimintatavoistamme niin paljon, että kehitys Suflete Dragilla toivomaamme suuntaan on estynyt myös tästä syystä.

Olemme siis päätyneet toistaiseksi olla ottamatta uusia koiria adoptio-ohjelmaan Asociatia Suflete Dragin tarhalta. Päätös on meille vaikea ja raskas, mutta kestävää eläinsuojelutyötä tekevänä yhdistyksenä emme mitenkään voi jatkaa sellaisen toiminnan tukemista, joka ei kaikesta panostuksesta ja ohjaamisesta huolimatta kehity oikeaan suuntaan pitkälläkään aikavälillä. Aiemmin adoptio-ohjelmaan saapuneet koirat Suflete Dragilta pysyvät adoptio-ohjelmassa kunnes niille löytyvät kodit.

Mikäli koiramäärä laskee ja pysyy 185 koirassa, aloitamme aktiivisen adoptiotoiminnan Suflete Dragin kanssa uudestaan.

Sterilointityötä jatketaan Suflete Dragin ja Alina Murgun kanssa ja tähän panostetaan entisestään. Tavoitteena on saada Alinan kanssa yhdessä organisoitua säännöllisesti sterilointitapahtumia Vidran kylässä. Tätä kautta pyrimme edelleen tukemaan SD:n toimintaa niin, ettei tarhan ympärysalueilla olisi enää niin paljon turvapaikkaa tarvitsevia koiria.

Suflete Dragille saapuvat viitteelliset lahjoitukset ohjataan toistaiseksi Vidran kylässä (kylä missä Suflete Dragin Sintestin tarha sijaitsee) järjestettäviin sterilointipäiviin.

Seuraamme edelleen Suflete Dragin toimintaa ja kommunikoimme Alina Murgun kanssa aktiivisesti ja hyvässä hengessä. Olemme myös esittäneet kannustimena ja motivointina Alinalle koiramäärän laskemiseen niin kutsutun bonusjärjestelmän koiramäärän laskiessa riittävästi (esimerkiksi 170 koiraan). Bonusjärjestelmän tavat ovat yhdessä sovittavia asioita, joilla voitaisiin konkreettisesti parantaa tarhan ja koirien oloja.

salla.honkapaa(at)kulkurit.fi