Päivitetty 04.12.2017

Tiedote 24.11.2017: Ajankohtaista multiresistanteista bakteereista

Helsingin Yliopisto tiedotti 17.11.2017, että yleisimmin käytetyille mikrobilääkkeille vastustuskykyisiä suolistoperäisiä bakteereita (ESBL) on tänä vuonna löydetty koirien seulontanäytteistä neljä kertaa useammin kuin viime vuonna. Yliopiston asiantuntijat kehottavat ulkomailta koiratarhoilta eläimiä tuovia järjestöjä ottamaan toiminnassaan huomioon resistenttien bakteerien leviämisriskin.

Tietoomme on eilen tullut yhdellä kauttamme saapuneella koiralla havaittu ESBL-tartunta. Tarkemmin kyseessä on AmpC-bakteeri, joka on yksi yleisimmistä löydöksistä.

“ESBL-entsyymiä tuottavia bakteereita eristetään seura- ja lemmikkieläimiltä lisääntyvässä määrin. Suurin osa näistä bakteereista on eläimille tautia aiheuttavia, mutta niitä todetaan myös terveistä eläimistä otetuissa seuranta- tai kartoitusnäytteissä.” Evira

Samassa yhteydessä tiedotamme, että kahdesta Kulkurien kautta saapuneesta koirasta on tänä syksynä löydetty infektioiden yhteydessä poikkeuksellisen vastustuskykyisiä metisilliiniresistenttejä stafylokokkibakteeria, eli MRSP-bakteeria. Kyseisiä koiria on hoidettu Yliopistollisessa eläinsairaalassa asianmukaisesti ja Kulkurit ovat konsultoineet sairaalan hoitavia tahoja jatkotoimenpiteiden suhteen.

“MRSP-bakteeria esiintyy useimmin koirilla, jotka kärsivät toistuvista iho- ja korvatulehduksista tai jotka muusta syystä ovat saaneet usein antibiootteja. Nämä koirat kuuluvatkin MRSP-bakteerin riskiryhmään ja tutkimusten perusteella on arvioitu, että noin 10 % riskiryhmään kuuluvista koirista kantaa MRSP-bakteeria.” Evira

Vapaaehtoisena kartoitustoimenpiteenä olemme aloittaneet otantatestaukset sekä Romanian että Suomen päässä koirista ja lähettävän tahon klinikasta. Koirista on testattu sekä MRSP että ESBL-näytteet ja toistaiseksi saamamme vastaukset ovat kaikki olleet negatiivisia. Haluamme kuitenkin laajentaa otantaa saadaksemme mahdollisimman luotettavaa dataa ja siksi lähestymme seuraavien päivien aikana osaa kauttamme adoptoitujen koirien omistajista sähköpostitse ja kartoitamme halukkuutta testaukseen.

Testitulosten perusteella konsultoimme jälleen asiantuntijoita, mikäli jatkotoimenpiteisiin on tarvetta. Säännölliset testaukset multiresistanteille bakteereille tulevat jatkossa sisältymään lähtömaan toimenpiteisiin vähintään joissain määrin (alentunut vastustuskyky, infektiot, antibioottikuurein lääkityt koirat), tarvittaessa esiintyvyyden kartoituksen tulosten perusteella testaaminen otetaan vakituiseksi käytännöksi.

Olemme myös jo aloittaneet keskustelut yhteistyöeläinlääkäriklinikkamme kanssa antibioottihoitojen mahdollisesta karsimisesta, pidentäneet minimiaikaa, jolloin koirat tulee steriloida/kastroida ennen lentoa Suomeen ja mm. päivittäneet anaplasmoosin hoito-ohjeen testauksen ja antibioottikuurin pituuden suhteen Eviran ohjeistuksen mukaan.

“Kuten monessa aiemmassa tutkimuksessa, antibioottilääkityksen yhteys antibioottiresistenssiin osoitettiin jälleen kerran: antibioottilääkitys näytteenoton aikana oli merkittävä riskitekijä sille, että S. pseudintermedius oli MRSP. Niin eläinlääkäreiden, eläinten omistajien, kuin kasvattajienkin on kannettava oma kortensa kekoon, jotta resistenssitilanne paranisi.” Evira

Haluamme luotettavana rescueyhdistyksenä olla osaltamme kantamassa vastuuta Suomen multiresistanttien bakteerien esiintyvyyden hillitsemisestä ja toivommekin, että mikäli kauttamme adoptoituja koiria testataan itsenäisesti adoption jälkeen MRSP/ESBL-kantajuuden varalta, saisimme tiedon testituloksista seurantaamme varten.

Tiedotamme muutoksista ja otantatestien tuloksista niiden valmistuttua.

salla.honkapaa(at)kulkurit.fi

Lähteet: