Päivitetty 03.07.2016

Tiedote 16.5.2016: Muutoksia Rescueyhdistys Kulkurit ry:n pääyhteistyökumppaneissa

Rescueyhdistys Kulkurit ry:n toisena pääyhteistyökumppanina on ollut yhdistyksen perustamisesta alkaen Asociatia A Doua Sansa -yhdistys, joka toimii Romaniassa Bukarestin kupeessa olevalla Glinan tarhalla. Doua Sansan perustajista ja aktiivitoimijoista Ioana Diaconusta ja Carmen Mandescusta yhteyshenkilöksemme muodostui alkumetreistä lähtien Carmen, jonka kanssa yhteistyö on ollut aina sujuvaa ja luotettavaa. Tarhalla on yhteistyövuosien aikana ollut kerrallaan 200-300 koiraa.

Neljän vuoden aikana Doua Sansan kautta on adoptoitu 316 koiraa Suomeen ja yhdistystä on avustettu paikan päällä mm. säännöllisin ruoka- ja tarvikelahjoituksin noin kerran kuukaudessa, Glinan kylässä järjestetyllä sterilointiprojektilla, klinikoilla auki olleilla sterilointitileillä, vesipumpun rakentamisen kustantamisella ja lukuisilla muilla lahjoituksilla, sekä mm. SOS- ja Pysäytä Puhuri -kampanjoilla talven aiheuttamien ongelmien selättämiseksi kuluneiden vuosien aikana.

Glinan tarha sijaitsee peltoaukealla vuokramaalla ja sen suojattomuus niin ilkivallan tekijöitä kuin vaihtuvia sääoloja kohtaan on ollut huolenaiheemme alusta lähtien. Tarhaa ei ole ollut kannattavaa kunnostaa välttämätöntä enempää varkauksien takia ja vuokramaalle ei ole ollut viisasta rakentaa mitään kestävää, sillä lähtö tontilta olisi voinut tulla koska tahansa.

Ensimmäiset keskustelut Glinan tarhan tulevaisuudesta ja tarhan koirien alkeellisista oloista käytiin noin kaksi vuotta sitten ja uuden tarhan mahdollisuutta väläyteltiin jo tuolloin. Ajan kuluessa koimme Kulkureissa yhä vaikeammaksi tukea Doua Sansaa esim. talven aiheuttamien ongelmien keskellä. Koimme sen olevan ristiriidassa yhdistyksemme arvoja vastaan, sillä koirien olosuhteet Glinan tarhalla eivät täyttäneet edes keskivertoisen romanialaisen tarhan kriteerejä ja odotimme malttamattomasti tulevaisuuden suunnitelmien ottavan tuulta alleen.

Toukokuussa 2016 olemme tilanteessa, jossa pitkällinen harkinta, suunnittelu ja taustatyö konkretisoituu ja pääsemme ottamaan ensimmäisiä askeleita Glinan tarhan nykyisten ja tulevien koirien parempaa tulevaisuutta kohti.

Doua Sansan riveissä tapahtuu jakaantuminen Carmen Mandescun lähtiessä omilleen uuden Carpe-yhdistyksensä kanssa. Ioana Diaconu jää toistaiseksi Doua Sansan puikkoihin ja iloksemme olemme kuulleet myös hänellä olevan suunnitelmia muutoksen alulle laittamiseksi.

Kulkurien harkittu, mutta luonteva päätös on siirtyä Carmen Mandescun mukana tukemaan Carpe-yhdistystä, ja sen myötä Carpen uuden tarhan rakennusprojektia. Carpen suunnitelmista saamme kuulla pian lisää. Lisätietoja antaa Carpe-projektin projektipäällikkö Rosa Haahtikari: rosa.haahtikari(at)kulkurit.fi.

Jatkossa Rescueyhdistys Kulkurit ry:n toinen pääyhteistyökumppani Asociatia Suflete Dragin lisäksi on Carpe ja tulemme kuluvan vuoden aikana panostamaan Carpen uuden tarhan rakentamiseen merkittävästi. Carpe-projekti tulee olemaan sterilointien rinnalla ensisijainen avustuskohteemme tarhan valmistumiseen saakka.

Asociatia A Doua Sansan Glinan tarhalta adoptio-ohjelmassamme olevat koirat tulevat pysymään siinä ja Carpen tarhan valmistuessa noin puolet Glinan koirista muuttaa uudelle tarhalle.

Asociatia A Doua Sansaa voi jatkossakin tukea suoraan heidän omien kanaviensa kautta. Kulkurien tilitietoihin vaihdetaan 16.5 lähtien Carpen lahjoitustiedot.

Olemme iloisia voidessamme olla mukana tukemassa rakennusprojektia, jonka tavoitteena on saada Carpen huostassa nyt ja tulevaisuudessa oleville koirille asianmukaiset ja turvalliset tilat, joissa on huomioitu myös koiran fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi.

Muutos on suuri, mutta erittäin odotettu ja koemme vahvasti Kulkureissa, että nyt olemme oikealla tiellä ja voimme seisoa tukevasti tulevan Carpen projektin ja yhteistyön takana, sillä sen lopputulos vastaa arvojamme ja eettistä käsitystämme kodittomien koirien olosuhteista Romaniassa.