Päivitetty 31.03.2014

Järjestöjen kannanotto esillä Iltalehden nettisivuilla 29.1.2014

Kuva: Mihaela Soare

Iltalehden toimittaja Pipsa Parkkinen viittaa artikkelissaan 29.1.2014 Kulkurien ja yli 200 muun eurooppalaisen kansalaisjärjestön allekirjoittamaan kirjelmään. Kirjelmässä kansalaisjärjestöt osoittavat EU:n velvollisuuden puuttua Romanian tapaan hallita kulkukoirakantaansa.

Tunnetusti Romania rikkoo räikeästi eläinoikeuksia kulkukoirien joukkosurmaamisella. Parkkinen ottaa artikkelissaan esille kirjelmästä näkökulman, jonka mukaan puutteellinen koiranpopulaation hallinta on vaaraksi ihmisten terveydelle. Romaniassa on raivotautitapauksia selvästi enemmän kuin muissa EU-maissa. 99 prosenttia ihmisten saamista rabiestartunnoista tapahtuu koirien välittämänä.

Parkkinen kirjoittaa Romanian luvanneen hallita koirapopulaatiotaan ja saavan tästä vastineeksi vuosittain miljoonia euroja EU-tukiaisia rabieksentorjuntaohjelmansa rahoittamiseen. Romania toteuttaa koirapopulaationsa hallinnan keräämällä koirat talteen. Tästä päädytään koirien tappamiseen, koska tilaa ei ole riittävästi. Kuten Parkkinen kirjoittaa: “Asiantuntijajärjestöjen mukaan rabiestartuntojen ehkäisy kulkee käsi kädessä populaation kontrollin kanssa, eikä pelkällä koirien lopettamiseen turvautumisella saavuteta toivottua tulosta.” Tehokas ja pitkällä aikavälillä parempi keino koirapopulaation hallintaan on lisääntymisen kontrolloiminen leikkauksin ja rokottaminen.

Rescueyhdistys Kulkurit ry haluaa vielä lisätä, että kaikkia kulkukoiria Romaniassa on mahdotonta saada kiinni. Vapaana kulkeville koirille jää enemmän resursseja lisääntymistä varten. Ongelmaa ei täten pysty ratkaista koiria keräämällä, ja tappamalla niitä epäeettisesti.

Iltalehden julkaiseman artikkelin voi kokonaisuudessaan lukea täältä.