Päivitetty 10.12.2020

Tiedote 10.12.2020: Tiedote koskien ihomadon lisäystä adoptiopakettiin, sydänmadon hoidon kustannuksia ja kulukorvauksen nostamista

Ihomato lisätty testauspakettiin

Kulkurien adoptoitavien koirien laajaan terveyspakettiin on lisätty uusi testattava sairaus, ihomato. Koiran ihomato (Dirofilaria repens) on sukkulamato, jonka aikuismuodot loisivat koiran ja muutamien muiden nisäkkäiden ihonalaiskudoksessa. Loinen on koiralle yleensä suhteellisen harmiton ja vähäoireinen, ja jää siksi melko helposti huomaamatta.

Koiran ihomato on amerikkalaisen sydänmadon vähemmän tutkittu sisarlaji. Sydänmadon tavoin ihomatokin vaatii tarttuakseen väli-isännän eli hyttysen, joka pistää ensin tartuttavassa vaiheessa olevaa koiraa, ja jonkin ajan kuluttua toista koiraa. Koiran ihomato on zoonoottinen, eli se voi tarttua hyttysen piston välityksellä myös ihmiseen. Ihmisessä se ei yleensä kehity lisääntyväksi aikuiseksi loiseksi.

Ihomadon levinneisyys on alkujaan rajoittunut Afrikan ja Aasian lisäksi Välimeren maihin, mutta ilmaston lämpenemisen myötä se on nopeasti levinnyt myös muualle Eurooppaan. Kotoperäisiä tartuntoja on todettu mm. Baltian maissa sekä Venäjällä Leningradin ja Pietarin korkeudella saakka. Suomessa on tähän mennessä havaittu ihmisellä yksi kotimaassa saatu tartunta, muttei vielä koirilla. Romaniassa koiran ihomato on jo paljon sydänmatoa yleisempi: Kulkurien pitkän ajan otantatesteuksissa ihomato-positiivisten koirien osuus nousi 13%:iin.

Suurin osa koirien ihomatotartunnoista on oireettomia tai hyvin vähäoireisia. Tyypillisesti tartunta löytyy tutkittaessa koiraan ilmaantuneita ihokasvaimen kaltaisia kyhmyjä tai patteja. Ne voivat joskus olla myös hyvin pieniä tai jopa huomaamattomia.

Koiran ihomato on mahdollista todeta, kun se on kehittynyt koirassa aikuiseksi lisääntyväksi yksilöksi. Tämä vie noin 5-9 kuukautta. Sen jälkeen ihomadon mikrofilariatoukat voidaan todeta verinäytteestä esimerkiksi PCR-tutkimuksella. Tämän vuoksi emme testaa Romaniassa alle puolen vuoden ikäisiä pentuja ihomadon suhteen.

Tartunnan saaneelle koiralle annostellaan kerran kuukaudessa niskaan laitettava loishäätöihin tarkoitettu valeluliuos (esimerkiksi Advocate tai muu moksidektiiniä sisältävä valmiste). Lääkitystä jatketaan vuoden ajan, jonka jälkeen kolmen kuukauden tauon jälkeen koira voidaan uudelleentestata. Hoitoa jatketaan kunnes testitulos on puhdas. Hoidon huolellinen toteuttaminen loppuun saakka on ensiarvoisen tärkeää onnistuneen lopputuloksen kannalta koiralle ja myös siksi, ettei ihomato pääse leviämään Suomessa. Koira voi elää täysin normaalia elämää ja kuukausittainen Advocate (tai vastaava lääke) alentaa tartuntariskin käytännössä olemattomaksi.

Olemme marraskuusta lähtien testanneet kaikki kauttamme varatut koirat ihomadon suhteen. Toistaiseksi emme ole saaneet positiivisia testituloksia, mutta sellaisen tullessa omistajalla on oikeus joko perua koiran varaus tai sitoutua ihomadon vastuulliseen hoitamiseen ja jälkitestaukseen. Aiheesta voi lukea lisää täältä.

Sydänmatohoitojen kustannukset

Sydänmadon hoitokustannukset Romaniassa ovat nousseet niin, että positiivisen testituloksen saaneen koiran hoito kustantaa yhdistykselle tällä hetkellä noin 500-660 € riippuen koiran painosta. Sydänmadon hoidossa käytettävä erikoisluvallinen lääke Immiticide on vaikeasti saatavissa ja kallis lääkitys, mutta sen hoitovaste on erittäin hyvä. Olemme vuosien aikana hoidattaneet useita kymmeniä koiria onnistuneesti sydänmadon suhteen Immiticidellä.

Yhdistys sitoutuu hoidattamaan adoptioon varattujen koirien kustannukset, mikä käsittää myös sydänmadon hoitokulut. Tämä tarkoittaa sitä, että sydänmato-positiivisten koirien kohdalla kulukorvaus ei kata alkuunkaan koiran todellisia kuluja. Tähän asti emme ole velvoittaneet adoptioperheitä osallistumaan kustannuksiin, mutta olemme tarjonneet siihen mahdollisuutta ja toivoneet vapaaehtoista osallistumista. Kuitenkaan tämä ei ole riittävästi tasoittanut tilannetta kokonaiskustannusten suhteen.

Kulukorvauksen korotus

Ihomadon testauksen lisäyksen ja sydänmadon hoitokustannusten nousun vuoksi olemme nostaneet marraskuun lopussa adoptoitavien koirien kulukorvauksia niin, että jatkossa normaali kulukorvaus on 565 €, seniorikoirien kulukorvaus 435 € ja steriloimattomana tulevien pentujen kulukorvaus on 605 €, josta edelleen maksetaan takaisin 70 € sterilointipantti sopimuksen mukaisesti neljän kuukauden sisällä Suomessa suoritetusta steriloinnista. Erityisadoptiokoirien kulukorvaus sovitaan edelleen erikseen. Adoptiokustannuksiin voi tutustua lisää täällä.