Päivitetty 21.07.2020

TIEDOTE 21.7.2020: Vastoinkäymisten jälkeen

Tilannetiedote koskien Cosoban penikkatautitilannetta ja muita Kulkurien toimintaan vaikuttaneita vaikeuksia

Kuten suurelle osalle maailmaa, myös Kulkureille vuosi 2020 on ollut vaikea. Korona-pandemian vaikutukset ovat näkyneet meillä tapahtumien ja sitä kautta tulojen peruuntumisena ja erityisesti adoptiotoiminta on ottanut siipeensä koirien kuljettamisen ollessa jäissä helmikuun lopusta heinäkuun alkuun. Myös yhteistyötahoillemme Romaniassa aika on ollut jopa normaaliakin haastavampaa tarhojen täyttyessä hylätyistä koirista, kun samaan aikaan varattuja koiria ei ole saatu lähtemään odottaviin koteihinsa. (Tiedote koronan vaikutuksista)

Maaliskuussa korona sotki suunnitelmat ja kun kesäkuussa näytti siltä, että saamme koirien kuljetukset käynnistymään maanteitse ammattirahtina Zuzu Expressin toimesta, jouduimme äkisti kohtaamaan yhden tarhaoloja vaikeimmin kurittavan ongelman, penikkataudin. Cosoban lähes 400 koiran tarha jouduttiin sulkemaan karanteeniin ja adoptiokuljetus peruttiin viime hetkellä. Takaisku oli henkisesti ja fyysisesti raskas niin meille, Romanian toimijoille kuin koirien odottaville omistajillekin. Tilanteessa kuitenkin oli selvää, että toimimme vastuu edellä, emmekä ota minkäänlaisia riskejä taudin leviämisen ja pahenemisen suhteen.  (Tiedote koskien penikkatautia)

Heinäkuussa keräsimme voimat uudestaan ja kokosimme muilta tarhoilta täyden kuorman Suomeen lähteviä koiria valmiiksi aloittamaan matkansa kohti kotia. Viikkoa ennen kuormaa saimme jälleen tyrmistyttäviä uutisia Romaniasta. Onevet-klinikan omistajat ja Cosoban voimahahmo, eläinsuojelija ja -lääkäri Adina Vladut ja hänen eläinlääkärimiehensä Dragos olivat sairastuneet koronaan ja joutuneet sairaalahoitoon. Onevetin klinikka joutui karanteeniin ja meidän käytössä oleva varasuunnitelmamme kaatui. Onevetin muun henkilökunnan uskomattoman toiminnan ja sitoutuneisuuden ansiosta selvisimme tilanteesta muiden eläinlääkärien ja -hoitajien pakatessa autonsa ja lähtiessä ympäri Romaniaa hoitamaan lähtevät koirat valmiiksi tarhaoloissa. Heinäkuun neljäntenä päivänä itkimme ilosta, kun saimme lopulta ensimmäisen adoptiokuorman onnistuneesti Suomeen.

Tämän jälkeen pyörät ovat alkaneet varovasti pyöriä toivottuun suuntaan. Heinäkuun 18. päivä saimme Suomeen toisen adoptiokuorman ja elokuulle on suunniteltu kahta seuraavaa kuormaa.

Cosoban tarhalla penikkataudin suhteen tilanne on parantunut. Uusia tartuntoja ei ole tullut kahteen viikkoon. Tarhalla on noudatettu kesäkuun alusta lähtien tiukkoja turvatoimia ja rakennettu lisä-aitoja sekä panostettu huomattavalla tavalla desinfiointiin ja taudin pysäyttämiseen ja se on kantanut hedelmää. Merkittävässä osassa tämän mahdollistamisessa oli Apua Cosobaan-kampanja, jonka avulla saimme lähes 10000 euroa kokoon lyhyessä ajassa Cosoban auttamiseksi.

Adina on selvinnyt koronasta hyvin. Hänen miehensä Dragos selviää myös, mutta toipuu vielä.

Tällä hetkellä tilanne näyttää siis valoisalta. Varovasti voimme huokaista syvään ja toivoa, että tästä eteenpäin toiminta saataisiin normalisoitumaan pikkuhiljaa. Tapahtumatoimintaa Suomessa käynnistellään vähitellen ja toivomme syksyllä taas pääsevämme myös Romaniaan.

Varattuja koiria on edelleen jonossa paljon, ja niitä puretaan kuormissa varausjärjestyksessä. Koirien omat yhteyshenkilöt pitävät adoptioperheitä ajan tasalla omaan koiraan liittyvistä asioista.

Tässä kohtaa haluamme kiittää lämpimästi kaikkia teitä, jotka olette kulkeneet rinnallamme tämän vaikean vuoden aikana. Tukenne ja kannustuksenne on ollut merkittävää. Erityisesti haluamme kiittää kaikkien noin 120 varatun koiran adoptioperheitä, ketkä olette osoittaneet uskomatonta sitoutuneisuutta ja rakkautta tulevia perheenjäseniänne kohtaan odottamalla heitä loputtomasti ja kokonaistilanteen ymmärtäen.

Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin!