Päivitetty 29.05.2019

Tiedote 26.2.2019: Muutoksia adoption kulukorvauksessa

Rescueyhdistys Kulkurit ry:n kautta adoptoiduista koirista maksetaan kulukorvaus. Vastuullisessa rescuetoiminnassa koirilla ei tehdä voittoa, eivätkä koirat itsessään maksa mitään. Toisin on esimerkiksi pentutehtailussa, jossa voiton tavoittelu on toiminnan kantava ajatus ja tavoite.

Rescuekoirista maksetaan adoptioperheiden toimesta kulukorvaus, joka kattaa koiran adoptioon valmistelusta syntyvät kulut. Kuluihin kuuluvat muun muassa kattavat rokotukset, ulko- ja sisäloishäädöt, mikrosirutus, EU-lemmikkieläinpassi, testit seitsemän eri sairauden varalta, verikokeet, sterilointi/kastrointi kaikille noin yli kuuden kuukauden ikäisille koirille, osuus matkustuskuluista, tarvittaessa multiresistenttien bakteerien testaus ja mahdolliset ylläpitokustannukset sekä muut mahdolliset ylimääräiset kulut, jotka aiheutuvat koiran hoidosta.

Olemme parin vuoden vuoden sisällä lisänneet adoptio-ohjelman terveydellisiin toimenpiteisiin mm. rabiesrokotteen tehosteen, seitsemännen testattavan sairauden (Lymen tauti eli borrelioosi) ja lisäksi testanneet paljon multiresistenttejä bakteereita datan saamiseksi kauttamme adoptoitavista koirista niin Suomessa kuin Romaniassakin. Nyt aloitamme lisäksi Responsible Rescue -kriteeristön mukaisesti seulonnat Dirofilaria repens -taudista sekä rabies vasta-aineiden tasoista. Seulontoja tullaan alkuun teettämään satunnaisotannalla ensin suurempi määrä ja jatkossa vähintään viisi koiraa kuukaudessa.

Näiden syiden vuoksi olemme päättäneet nostaa adoptioiden kulukorvausta 1.3.2019 alkaen 480 eurosta 500 euroon. Samoin uudelleensijoitettujen koirien vähimmäiskulukorvaus nousee 150 eurosta 170 euroon. Seniorikoirien kulukorvaus pysyy ennallaan (380 €) ja erityisadoptioissa olevien koirien kulukorvaus sovitaan edelleen yksilöllisesti. Steriloimattomana/kastroimattomana saapuvan pennun kulukovaus on jatkossa 540 € (ennen 520 €), josta kodille korvataan takaisin 70 €, kun koira steriloidaan/kastroidaan Suomessa sovitusti neljän kuukauden sisällä adoptiosta.

Tulemme myöhemmin tiedottamaan seulontatestien tuloksista ja kaikista mahdollisista muutoksista adoptioprosessissa.

salla.honkapaa@kulkurit.fi

Päivitys 29.5.2019: Lisätty tarkennus koskien uudelleensijoitettavien koirien vähimmäiskulukorvausta.