Päivitetty 26.08.2019

Tiedote 30.5.2019: Rabiekseen liittyen

Olemme viime aikoina enenevissä määrin saaneet vastata huolestuneisiin kysymyksiin rabieksen riskeistä, sen esiintyvyydestä Romaniassa ja Kulkurien adoptio-ohjelman kautta saapuneiden ja saapuvien koirien tilanteesta rabiekseen nähden. Toivomme, että pystymme vastaamaan tällä tiedonannolla suurimpaan osaan kysymyksiä ja levittämään tietoa rabieksesta.

Ruokaviraston sivuilla kerrotaan:

“Rabies eli eläimen raivotauti on viruksen aiheuttama kaikkiin nisäkkäisiin, myös ihmiseen, tarttuva keskushermosto-sairaus. Tauti leviää yleisemmin sairastuneen eläimen puremasta. Tartunnan pääasiallisia levittäjiä ovat luonnonvaraiset petoeläimet kuten kettu, supikoira, susi ja mäyrä sekä kotieläimistä koira ja kissa. Raivotautia esiintyy myös lepakoissa.”

Oireiseen raivotautiin ei ole hoitoa, vaan se johtaa kuolemaan lyhyessä ajassa sekä eläimillä että ihmisillä. Ihmisillä on mahdollista aloittaa estohoito, mikäli riskitilanne arvioidaan ja hoito aloitetaan ajoissa THL:n ohjeistuksen mukaisesti.

Raivotauti Suomessa

“Suomessa kotoperäistä raivotautia on todettu viimeksi 1989. Tämän jälkeen on todettu kaksi raivotautitapausta Suomeen tuoduissa eläimissä. Vuonna 2003 todettiin raivotauti Virosta tuodulla hevosella ja vuonna 2007 Intiasta tuodulla koiranpennulla. Maamme kaakkoisrajalla levitetään vuosittain pienpedoille tarkoitettuja syöttirokotteita maastoon tartunnan leviämisen estämiseksi naapurimaistamme Suomeen. Lepakkoraivotautia on todettu Suomessa vuosina 2009, 2016 ja 2017. Koirien ja kissojen maahantuonti edellyttää niiden olevan rokotettuja raivotautia vastaan.” (Ruokavirasto.)

Raivotauti Romaniassa ja Kulkurien toiminta

Romanian raivotautitilanne on tällä hetkellä varsin hyvä säännöllisten raivotaudin syöttirokotteiden lentolevityksen ansiosta. Vuonna 2017 raivotautia löydettiin kahdesta ja vuonna 2018 neljästä kotieläimestä. Raivotaudin riski Romaniasta saapuneella koiralla on siis käytännössä äärettömän marginaalinen.

Kulkurien kaikilla yhteistyötarhoilla niille saapuvat koirat rokotetaan rabiesrokotteella rokotusohjeman mukaisesti niiden saavuttua tarhalle. Kaikki adoptio-ohjelmassamme olevat koirat on rokotettu rabiesrokotteella. Ne myös saavat toisen rabiesrokotteen ensimmäisen rokotteen tehostamiseksi ennen Suomeen matkustamistaan. Tämä toimintatapa on linjassa Responsible Rescue -kriteeristön vaatimuksille Romaniasta saapuvia koiria koskien.

Tämän lisäksi olemme vuosi sitten nostaneet varoaikaa lain vaatimasta 21 vuorokaudesta kuukauteen toisen rabiesrokotteen jälkeen, ennen kuin adoptio-ohjelmamme koirat voivat matkustaa Suomeen.

Kulkureilla ei ole seitsemän Romaniassa toimitun vuoden ajalta yhtäkään kokemusta tai edes kuulopuhetta rabiestapauksista Romaniassa.

Niin ikään Responsible Rescue -kriteerien mukaan olemme myös aloittaneet raivotaudin vasta-aineiden seulontatestaukset keväällä 2019. Tähän mennessä olemme saaneet 11 koiran tulokset, joilla kaikilla vasta-ainetasot ovat riittävät. Seulontoja jatketaan Romaniassa kuukausittain.

Kokonaisuutena on selvää, että kaikki raivotautiin liittyvä on ensisijaisen kriittistä huomioida vastuullisessa adoptiotoiminnassa eikä mitään raivotautiin liittyvää voi vähätellä. Siksi olemmekin tyytyväisiä ja suhtaudumme turvallisin mielin tämänhetkiseen toimintatapaamme raivotautiin liittyen. Suosittelemme adoptointeja ainoastaan Responsible Rescue -kriteereihin sitoutuneiden yhdistysten kautta.

Lisäksi haluamme muistuttaa, että kuten surullinen Norjassa hiljan tapahtunut kuolemantapaus osoitti, todelliset riskit piilevät matkustamisessa maihin, joissa raivotautitilanne on holtiton. Norjalaisnainen tuli kulkukoiran pennun puremaksi matkallaan Aasiassa. Hän menehtyi pian kotimaahan palattuaan raivotautiin.

Ehdoton varovaisuus kulkukoirien ja -kissojen käsittelyssä korkean rabiesriskin maissa on suositeltavaa ja paljon matkustaville rokottautuminen raivotaudin varalta harkitsemisen arvoinen asia.

salla.honkapaa@kulkurit.fi

Lähteet:

Ruokavirasto: Rabies eli eläimen raivotauti.

WHO: Rabies Bulletin Europe.

Resposible Rescue: Responsible Rescue -sitoumuksen kriteerit.

Yle: Vesikauhutartunnan lomamatkalla saanut nainen kuoli – ensimmäinen tapaus Norjassa yli 200 vuoteen.

Rokote.fi: Vesikauhu eli rabies.

Lue myös:

Kulkurit: Tiedote raivotaudin vasta-ainetasojen ja dirofilaria repensin testausten aloittamisesta.