Päivitetty 13.06.2015

Tiedote 8.5.2015

kulkurit-logo-vihr_tausta5-300x221

Valitettavasti joudumme ottamaan kantaa internetissä ja facebookissa leviävään rahankeruuseen ja Rescueyhdistys Kulkurit ry:n mustamaalaamiseen liittyen yhdistyksen kautta kotihoidossa olleesta koirasta.

18.4.2015 Suomeen tullut Carmin-koira saapui kotihoitoon lohjalaiselle pariskunnalle.

Carmin pääsi kotihoitajalta karkuun 3.5.2015. Kotihoitaja jätti noudattamatta lukuisia yhdistyksen antamia etsintäohjeita viivyttäen näin merkittävästi aran koiran etsintää ja kiinnisaamista, jolloin yhdistys päätyi etsimään koiralle uuden, turvallisen ja luotettavan kotihoitopaikan koiran yllättäen löydyttyä juuri ennen yhdistyksen edustajan paikan päälle saapumista 5.5.2015.

Eläinsuojeluyhdistyksenä meillä on vastuu koiran hyvinvoinnista. Kotihoidossa oleva koira on puhtaasti yhdistyksen omaisuutta ja yhdistyksellä on oikeus noutaa koira milloin tahansa pois kotihoitopaikasta perustellusti.

Carminin tapauksessa yhdistys päätti vaihtaa koiran hoitopaikkaa kotihoitajan toimittua systemaattisesti vastoin kotihoitosopimusta sekä luottamuspulan takia. Koira voi tällä hetkellä hyvin ja kuntoutuu yhdistyksen hoivissa. Alleviivaamme, että yhdistys päättää aina koiran sijoituspaikasta, ei kotihoitaja.

7.5.2015 yhdistyksen kieltäydyttyä antamasta ko. koiraa uudestaan kotihoitoperheelle, tällä kertaa adoptioon, lohjalainen pariskunta perusti internetiin GoFundMe-sivustolle rahankeräyksen koiran kotiin saamiseksi. Heidän tavoitteensa on kerätä 700 euroa saadakseen koiran ostettua. Korostamme, että pariskunnalle on selkeästi ilmaistu, ettemme tule heille koiraa luovuttamaan, vaan sille etsitään toisaalta koti. Haluamme myös tuoda ilmi, että yhdistyksen kautta adoptoitavan koiran kulukorvaus on 460 euroa, ei 700 euroa.

7.5 on perustettu myös facebookiin “Patu takaisin”-niminen facebook-sivusto, jossa missiona on saada takaisin koira, joka on yhdistyksen omaisuutta ja jota heille ei tulla luovuttamaan, sekä levittää valheellista tietoa yhdistyksestä. Yhdistyksen toimijoihin on myös oltu useasti sähköpostitse yhteydessä useiden ihmisten toimesta ja käyttäydytty karkeasti ja uhkaavasti.

Rescueyhdistys Kulkurit ry toimii aina vastuullisesti, kestävästi ja eläimen parasta ajatellen. Yhdistyksenä emme lähde ruotimaan valittavan tapauksen yksityiskohtia vaan keskitämme energiamme todellisiin ongelmiin ja siihen työhön, mitä yhdistys tekee. Asia on yhdistyksen puolesta jätetty viranomaisten hoidettavaksi.