Päivitetty 11.03.2016

Päivitys tiedotteeseen: Adoptiolentojen uudelleenjärjestelyt ovat alkaneet

Tiedote 18.2.2016

Päivitys alla olevaan tiedotteeseen:
Adoptiolentojen uudelleenjärjestelyt ovat alkaneet

Neuvottelut, joista kerroimme edellisessä tiedotteessa, sujuivat kaikin puolin erinomaisesti. Bukarestissa toimiva toinen TRACES-lähtöpiste on mielellään yhteistyössä kanssamme ja Rescueyhdistys Kulkurit ry:n adoptio-ohjelmassa olevat eläimet saavat lähteä maasta heidän TRACES-luvan kautta kaikkien säädösten mukaan.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että OneVetin henkilökunta, joka on hoitanut vuosien ajan kaikkien lähtevien eläinten kaikki toimenpiteet, hoitavat ne samalla kokemuksella edelleen, ja he saattavat eläimet matkaan kuten ennenkin. Lähettävän TRACES-tahon eläinlääkäri tarkistaa vaatimusten mukaan eläimet 24 tunnin sisällä ennen lähtöä.

Lentotiimimme on aloittanut tänä iltana adoptiolentojen uudelleenjärjestelyt ja pyrimme kuromaan kiinni kahden peruuntuneen lennon aiheuttamat viivästykset mitä pikimmin. Varattujen koirien odottaviin perheisiin ollaan yhteyssä välittömästi, kun saamme uudelleenjärjestelyt tehtyä. Koirien lentojärjestys pysyy ennallaan eli pisimpään varauksesta odottaneet koirat lentävät ensimmäisenä.
Kiitos kannustavista ja optimistisista viesteistä, joita olemme saaneet! Olemme hyvin kiitollisia myös OneVetin henkilökunnalle, joka on hoitanut tilannetta Romanian päässä tehokkaasti ja ratkaisukeskeisellä otteella.

Tiedote 17.2.2016

Adoptiotoiminnassa viivästyksiä

Rescueyhdistys Kulkurit ry noudattaa kaikessa toiminnassaan huolellisesti kaikkia yhdistystoiminnalle asetettuja säädöksiä ja hyvän toimintatavan mukaisia menettelytapoja. Yksi konkreettinen esimerkki tästä on loppuun asti harkittu adoptiotoiminta. Oleellisena osana sitä on maahantuontimääräysten ehdoton noudattaminen, ja vapaaehtoisten lisätoimien jatkuva kehittäminen (esimerkiksi tautitestaukset). Rescueyhdistys Kulkurit ry noudattaa adoptitoiminnassaan Eviran TRACES-järjestelmän sisämarkkinakaupan ohjeita ja olemme rekisteröityneet TRACES-käyttäjiksi rekisteröintinumerolla 521/0521/2013.

TRACES-seurantajärjestelmässä lähettävänä tahona on koko yhdistyksen toiminnan ajan ollut OneVet-klinikka Bukarestissa, Rescueyhdistys Kulkurit ry:n ollessa vastaanottava taho. Yhteistyö OneVet-klinikan kanssa on ollut sujuvaa ja luotettavaa ja adoptioprosessimme on heille tuttu vuosien ajalta. Jokainen kauttamme kodin saanut koira kulkee OneVet-klinikan läpi ja hoitavan henkilökunnan käsien kautta aina lentokentälle saakka.
Sanitary Veterinary Direction (SVD) on paikallinen viranomaistaho, joka valvoo myös TRACES-pisteitä ja viime viikolla tapahtuneessa tarkastuksessa uudistettujen normistojen myötä Onevet-klinikan TRACES-lupa on hyllytetty vedoten mm. liian pieneen piha-alueeseen, läheiseen asutukseen ja puuttuvaan takaoveen.

Tilanne on äkillinen ja valitettava, sillä se vaikuttaa luonnollisesti suoraan myös Rescueyhdistys Kulkurit ry:n adoptiotoimintaan. Ilman voimassa olevaa lähtöpisteen TRACES-lupaa emme tuo Suomeen yhtäkään eläintä. Tästä syystä jouduimme perumaan viime ja ensi lauantain adoptiolennot ja mahdollisesti siirtämään myös muita suunniteltuja lentoja.

Olemme olleet tiiviissä yhteydessä OneVet-klinikan omistajiin, Dr. Dragos ja Adina Vladutiin torstaista lähtien ja tänään tilanteen varmistuttua, pystymme siirtymään uusien suunnitelmien tekoon. Tällä viikolla Bukarestissa käynnistyvät neuvottelut toisen TRACES-lähtöpisteen kontaktien kanssa ja väliaikaisena tavoitteena on saada Rescueyhdistys Kulkurit ry:n adoptiolennot kulkemaan tämän toisen TRACES-lähtöpisteen kautta, jotta toiminta saataisiin normalisoitua mahdollisimman pian. OneVetin luotettava henkilökunta tulee olemaan konkreettisesti läsnä edelleen jokaisen matkaan lähetettävän koiran valmistelussa kuten tähänkin asti.

OneVet-klinikan väki myös on aloittanut työskentelyn siirtääkseen oman toimintansa TRACESIN osalta Cosobaan, Giurgiun kunnan alueella sijaitsevalle uudehkolle tarhalle/klinikalle, jota OneVet on kunnostanut keväästä lähtien. Toiminta olisi siirtynyt enenevissä määrin Cosobaan jollain aikataululla joka tapauksessa, mutta nyt se tapahtuu odotettua nopeammin kaikkien mahdollisuuksien mukaan, jotta adoptiotoiminta ja TRACES-järjestelmä saadaan jälleen toimimaan OneVetin kautta.

Toivomme saavamme adoptiolennot jälleen käyntiin viimeistään parin viikon kuluessa väliaikaisen lähtöpisteen kautta. Tiedotamme asiasta välittömästi uudestaan, kun saamme varmistuksen asiaan.
Omia koiriaan kotiin odottavia perheitä on tiedotettu asiasta jo ennakoivasti ja pyydämme kärsivällisyyttä ja ymmärrystä tilanteelle. Odottavat koirat ovat turvallisissa oloissa, ja ne tullaan saamaan omiin koteihinsa vastoinkäymisten jälkeen varmasti. Tilanne kuitenkin aiheuttaa viivästyksiä, sillä lentojono ruuhkautuu nopeasti lyhyenkin katkoksen aikana. Koiran varanneet perheet voivat olla aina yhteydessä koiran yhteyshenkilönä toimivaan henkilöön tai allekirjoittaneeseen aiheen tiimoilta.