Päivitetty 19.01.2014

Tiedote huhutusta leptospiroosiepidemiasta Virossa

Facebookissa on kiertänyt viesti, jonka mukaan eläinlääkäri Kärt Ojamaa Virosta on pyytänyt varoittamaan kaikkia matkustajia Virossa olevasta vakavasta leptospiroosiepidemiasta ja kehottanut ottamaan rokotteen tautia vastaan. Viestin mukaan pelkästään Tallinnan alueella on menetetty yli 20 koiraa viikossa.

Kulkurit on selvitellyt asiaa eilen 12.11.2012. Virolainen luottoeläinlääkärimme soitti Kärt Ojamaalle, joka vahvisti, että Tallinnassa on verikokein todistetusti kuollut noin 20 kotikoiraa leptospiroosiin viikon aikana. Toistaiseksi sairaita koiria ei ole havaittu yhdelläkään koiratarhalla.

Valdekun eläinlääkäriklinikan Facebook-sivulla Ojamaa kirjoittaa vapaasti suomennettuna, että epidemiasta ei voida puhua. Hän on suositellut klinikalla käyneitä suomalaisia ottamaan leptospiroosirokotteen koirilleen kaiken varalta, koska suomalaiset eivät sitä yleensä tee ja koska leptospiroosia on nyt ollut liikkeellä. Omille potilailleen he ovat aina tätä rokotetta suositelleet, koska yksittäisiä tapauksia on ollut joka vuosi. Rokote ei kuitenkaan suojele kaikkia taudin muotoja vastaa. Minkäänlaiseen paniikkiin ei ole syytä ainakaan tällä hetkellä. Ojamaan mukaan Facebookissa kiertävä viesti on moninkertaisesti suurenneltu. Hän kehotti seuraamaan viranomaisten tiedotteita, joita varmasti julkaistaan, jos tilanne sitä vaatii.

Tietoa leptospiroosista löytyy täältä: http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainten_terveys_ja_elaintaudit/elaintaudit/usealle_elainlajille_yhteiset_taudit/leptospiroosi/

Kaikki Rescueyhdistys Kulkurit ry:n kautta Virosta tulevat koirat rokotetaan leptospiroosia vastaan. Seuraamme tilannetta aktiivisesti ja tiedotamme jatkosta, jos uutta tietoa tulee.

www.kulkurit.fi
13.11.2012