Päivitetty 22.06.2018

Toiminnanjohtajan kannanotto Kalevan sunnuntaikäräjillä 29.4.: Pitäisikö koirille määrätä pakollinen tunnistusmerkintä?

Kalevan kokoama Sunnuntaikäräjät-raati ottaa kantaa koirien pakolliseen tunnistusmerkintään sunnuntain 29.4.2018 lehdessä. Mukana on myös Kulkurien toiminnanjohtajan Salla Honkapään kannanotto aiheeseen. Alla on ote artikkelista. Koko jutun voit lukea täältä.

“Maa- ja metsätalousministeriö on päättänyt asettaa selvityshenkilön tekemään selvityksen virallisen koira- ja kissarekisterin perustamisesta Suomeen. Pakollisen tunnistusmerkinnän ja rekisteröinnin uskotaan muun muassa vähentävän pentutehtailua ja luvatonta koirien maahantuontia. Selvityksen odotetaan valmistuvan syksyyn 2018 mennessä. Onko pakollinen merkintä perusteltu?

Raadin ratkaisu äänin 5-0: koirille pitäisi määrätä pakollinen tunnistusmerkintä.

– Tunnistusmerkinnän mikrosirulla tulisi olla luonteva ja lailla säädetty osa vastuullista lemmikinpitoa, Rescueyhdistys Kulkurit ry:n toiminnanjohtaja Salla Honkapää toteaa.

– Tunnistusmerkinnällä pystyttäisiin vaikuttamaan eläinten hyvinvointiin monitahoisesti. Katoamistapauksissa lemmikki löytäisi kotiin helpommin, hylkäämisiin päästäisiin puuttumaan tehokkaammin ja näin vähentämään sitä ja laajemmassa kaavassa vaikutus salakuljetukseen ja pentutehtailun kitkemiseen olisi suotuisaa, Honkapää perustelee.

Mikrosirutus olisi Honkapään mukaan myös tarpeellinen uudistus pentutehtailun ja rescuetoiminnan oleellisen eroavaisuuden havaitsemiseen.”