Rescueyhdistys Kulkurit ry on vuonna 2012 perustettu hyväntekeväisyysjärjestö, joka toimii kestävän eläinsuojelutyön periaatteiden mukaisesti auttaen kohdemaansa Romanian kodittomia eläimiä monitahoisesti ja vastuullisesti. Arvoihimme kuuluu vastuullisuuden lisäksi avoimuus, läpinäkyvyys ja ennakkoluulottomuus. Siksi haluammekin jatkuvasti kehittyä ja pitää toimintamme innovatiivisena ja ajankohtaisena unohtamatta milloinkaan perimmäisiä intressejämme ja tapaamme toimia.
Kulkureissa toimii tällä hetkellä osa-aikaisesti palkatun toiminnanjohtajan lisäksi noin 50 aktiivista vapaaehtoistoimijaa, sisältäen viisihenkisen hallituksen. Toimintamme on pitkälle prosessoitua ja meille on tärkeää luoda vapaaehtoistoimijoillemme selkeät ja turvalliset raamit, joiden sisällä he saavat toimia usein varsin omatoimisesti, kuitenkin ryhmän ja ohjaajan tuen ollessa aina käytettävissä.
Haemme nyt joukkoomme uusia vapaaehtoistoimijoita erilaisiin tehtäviin. Kaikkiin tehtäviin perehdytetään työkohtaisesti ja kaikille uusille toimijoille nimetään oma mentori, joka kulkee rinnalla opastaen uuteen työhön asia kerrallaan.
Toivomme hakijoilta sitotuneisuutta vapaaehtoistyötä kohtaan, avointa mieltä ja kykyä toimia niin itsenäisesti kuin ryhmässäkin. Kunkin haettavan tehtävän tarkemmat hakukriteerit luetellaan alla tehtäväkuvauksen yhteydessä.
Tarjoamme näköalapaikan kansainvälisen eläinsuojelutyön ytimessä, innostavan työympäristön ja mahdollisuuden kasvattaa osaamistaan täysin uudella osa-alueella. Työstä ei makseta rahallista korvausta, toimijoillemme mahdollisuus auttaa kodittomia eläimiä on suurin työstä saatava palkinto.
Koirien yhteyshenkilö (2-4 paikkaa)
Adoptiotoiminta on yksi näkyvimpiä toimintamme muotoja. Vuonna 2019 kauttamme sai kodin 361 entistä koditonta romanialaista koiraa. Adoptioprosessi on monivaiheinen ja sen toimivuuden eteen, aina ensimmäisestä kotihaastattelusta onnistuneeseen Kulkuri-kuormaan saakka, vaaditaan paljon työtä, organisointia, toimivaa prosessia ja aikaa.
Rescueyhdistys Kulkurit ry etsii joukkoon lisää koirien yhteyshenkilöitä, ns. koiravaraajia, jotka toimivat kodittoman koiran ja koiraa etsivän kodin välillä. Yhteyshenkilö auttaa koiraa löytämään sille juuri sopivan kodin ja kotia löytämään sopivan koiran.
Yhteyshenkilön toimenkuvaan kuuluu adoptioprosessin läpikäyminen kokonaisuudessaan, alkaen koiran lisäämisestä kotisivuillemme adoptio-ohjelmaan ja jatkuen aina kotiin tuloon sekä sen jälkeiseen aikaan saakka.
Edellytyksenä työhön vaadimme kohtalaista tai hyvää koirakokemusta, mielellään erityisesti rescuekoirista, mahdollisuutta tehdä töitä tietokoneella ja puhelimessa, sosiaalisuutta sekä kykyä tulla toimeen ihmisten kanssa että toimia ryhmässä yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan.
Tarjoamme koulutuksen, valmiin ja toimivan prosessin kirjallisine ohjeineen, henkilökohtaisen mentorin ja aktiiviryhmämme tuen käyttöösi. Ennen kaikkea tarjoamme mahdollisuuden olla mukana muuttamassa kodittomien koirien elämiä konkreettisesti ja vaikuttamassa eläinsuojelun kentällä vastuullisessa ja tehokkaassa yhdistyksessä.
Koirien yhteyshenkilö – molossityöryhmän jäsen (1-2 henkilöä)
Etsimme koirien yhteyshenkilöiden lisäksi erityisesti kokeneita koiraihmisiä, joilla on osaamista etenkin molossirotuisten koirien kanssa toimimisesta. Tehtävän kuvaus muutoin on samanlainen kuin em. koirien yhteyshenkilön tehtävänkuvaus, mutta molossityöryhmässä adoptioprosessiin kuuluu lisäksi tarkemmat kriteerit kotiehdokkaille, kuten kahden yhteyshenkilön haastattelut (myös videoitse) sekä kotikäynnit. Kotikäyntejä suorittavat tarpeen mukaan kaikki yhdistyksen toimijat.
Kerrothan hakemuksessa etenkin kokemuksestasi molossirotuisten koirien suhteen ja millaisia asioita mielestäsi tämän tyyppisten koirien adoptioiden kohdalla tulisi ottaa huomioon.
Tuontidokumenttien tarkastaja (2 henkilöä)
Yhtenä osana vastuullista adoptiotoimintaa on olla äärimmäisen huolellinen kaikessa adoptoitavien koirien tuontidokumentteihin liittyvissä asioissa, ja näinollen Kulkureissa on käytäntönä tarkastaa saapuvien koirien dokumentit (EU-lemmikkpassit, TRACES-todistukset, testitulokset jne.) sähköisessä muodossa ennen koirien tuontia Suomeen.
Tarkastus ajoittuu kolmen viikon välein tiistain ja torstain välille hieman riippuen siitä, missä aikataulussa saamme dokumentit Romaniasta tarkastettavaksi. Saapuvien 38 koiran dokumenttien tarkastus jaetaan työryhmässä useamman henkilön kesken, niin että yhtä kuormaa tarkastaa jatkossa 2-3 henkilöä. Ajallisesti työtehtävä vaatii muutaman tunnin panostusta kuormien saapumisviikoilla. Työtehtävä vaatii joustamista, sillä tarkkaa päivää ja kellonaikaa dokumenttien saapumiselle ei voida luvata sekä erityisesti huolellisuutta ja tarkkuutta sekä kykyä kommunikoida myös Romanian toimijoiden kanssa englanniksi.
Tapahtumakoordinaattori pk-seudulle (1 henkilö)
Kulkurien toiminnan oleellisimpia osa-alueita Suomessa on tapahtumien järjestäminen. Tapahtumia järjestetään normaalisolosuhteissa ympäri vuoden useilla paikkakunnilla ja niitä on kaikkiaan vuodessa reilusti yli 20. Nyt koronan vaikuttessa tilanteeseen tapahtumia on vain satunnaisesti turvallisuussuositukset huomioiden.
Tapahtumiin kuuluvat pienemmät tapaamismuotoiset päivät ja isommat tempaukset esimerkiksi messujen ja match show-viikonloppujen muodossa. Pyrimme myös joka vuosi kehittämään uudentyyppisiä tapahtumia vanhojen tuttujen suosikkitapahtumien rinnalle.
Tapahtumatuotoilla on kriittinen merkitys yhdistyksen varainkeruussa ja toiminnan pyörittämisessä niin Suomessa kuin Romaniassakin.
Haemme nyt joukkoomme tapahtumakoordinaattoria tapahtumatiimiin, jonka toimenkuvaa kuuluu tapahtumien kokonaisvaltainen organisointi ja toteutus yhdessä muiden tapahtumakoordinaattorien kanssa ja yhdistyksen muun henkilöstön avulla.
Helsingissä toimii vakiintunut tapahtumakoordinaattoreiden tiimi, johon haemme nyt täydennystä ja lisävahvistusta.
Edellytämme hakijalta reipasta ja oma-aloitteista otetta vapaaehtoistyöhön, selkeää motivoituneisuutta ja sitoutumiskykyä kestävän eläinsuojelutyön eteen tehtävään työhön, sosiaalista ja positiivista luonnetta, mahdollisuutta auton käyttöön ja mielellään hieman kokemusta tapahtumien järjestämisestä.
Lisätiedot ja vapaamuotoiset hakemukset toiminnanjohtaja Salla Honkapäälle (salla.honkapaa@kulkurit.fi) 9.10.2020 mennessä.