Rescueyhdistys Kulkurit ry
TOIMINTAKERTOMUS 2016
1 Yleistä
Rescueyhdistys Kulkurit ry on aatteellinen, ja osa-aikaista toiminnanjohtajaa lukuun ottamatta, vapaaehtoisvoimin toimiva yhdistys. Vuonna 2012 perustettu yhdistys toimii suosittelemin kestävän eläinsuojelutyön periaatteiden mukaisesti. Yhdistyksen tavoitteena on eläinten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen. Yhdistyksen toimihenkilöt pyrkivät toiminnan kehittämiseen ja läpinäkyvyyteen tukijoitaan kunnioittaen. Toiminta keskittyy Romaniaan, maan hylättyjen ja kodittomien koirien auttamiseen. Yhdistys pyrkii puuttumaan ongelmiin siellä mistä ne ovat lähtöisin. Steriloinnit ja valistustoiminta paikan päällä kohdemaassa ovat yhdistyksen jatkuvasti nousevaa avainaluetta.
Kertomusvuonna Kulkurit saivat osakseen mediahuomiota. Toimijoina Kulkureita, heidän prosessejaan ja tapojaan toimia, osataan arvostaa monella taholla. Kulkurit on vakiinnuttanut paikkansa luotettavana yhdistyksenä.
Adoptiotoiminta oli edellisvuotta aktiivisempaa. 447 (332) ** koiraa sai kertomusvuoden aikana uuden elämän Suomessa. Adoptiotoiminnan prosesseja on kuluvana vuonna hiottu entisestään toimivammaksi yhdistyksen sisällä sekä romanialaisten yhteistyökumppaniemme ja lähettävänä tahona toimivan eläinlääkäriaseman kanssa. Adoptio-ohjelmassa mukana olevat koirat läpikäyvät lähtömaassa terveystarkastukset ja hoitotoimenpiteet, joilla varmistetaan maahantuontimääräysten vaatimukset sekä minimoidaan mahdollisia riskejä.
Kulkurit osallistuivat myös tänä vuonna lukemattomiin tapahtumiin niin valistus- kuin varainkeruumielessä ja Kulkurit onkin saanut taustajoukkoihinsa monet julkisuudestakin tutut ihmiset, tämä on suuri harppaus suhteellisen tuoreelle yhdistykselle ja sille että toimintamme on koettu eettisenä, kestävän kehityksen mukaisena ja ennen kaikkea luotettavana.
Kulkurien aktiiveja oli kuluneena vuonna 39 (35). Aktiivi on toimihenkilö, joka tekee yhdistyksen hyväksi vapaaehtoista, palkatonta, työtä omalla vapaa-ajallaan. Aktiivi on henkilö, joka mahdollistaa yhdistyksen jatkuvan toiminnan ja kehityksen jokapäiväisellä työllään.
** Läpi kokoktoimintakertomuksen suluissa oleva luku tarkoittaa toteumaa edelliseltä, vuoden 2015, toimintakaudelta.
2 Toiminta
2.1. Varainhankinta
Kertomusvuonna Rescueyhdistys Kulkurit ry:llä oli Poliisihallituksen myöntämä rahankeräyslupa lupanumerolla POL-2015-11312. Lupa on voimassa 1.1.2016 – 31.12.2017 koko Suomen alueella Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Yhdistyksellä on käytössään pankkitili viitteellisiä lahjoituksia varten, tekstiviestilahjoitusmahdollisuus sekä PayPal.
Yhdistys myy kannatustuotteitaan verkkokaupassaan, HoboShopissa, sekä tapahtumien yhteydessä. Kannatustuotemyyntiä kuluneena vuonna oli 19 433,04 € (15 644,07).
Varoja kerättiin myös huutokaupoilla ja kirpputoritoiminnalla. Huudettavat kohteet saatiin lahjoituksina. Huutokaupoista Shout It Out – For Hobos -huutiksessa oli mm. laadukkaita tavaroita, tapahtumalippuja, hyvinvointilahjakortteja, julkisuuden henkilöiden lahjoituksia.
Game On’issa oli huudettavana NHL-pelaajien pelipaitoja nimikirjoituksilla. Näiden lisäksi oli käsityö- ja yleinen hyväntekeväisyyshuutis. Aktiivista kirpputoritoimintaa oli sekä aktiivien että tukijoiden pitäminä mm. Helsingissä, Jyväskylässä, Vantaalla, Turussa, Nukarilla, Huutonetissä ja Facebook-ryhmässä. Huutokauppojen tuotot olivat yhteensä 13 401 € (4 408,60). Kirpputorituotot olivat yhteensä 10 093,80 € (12 426,43).
Yhdistys allekirjoitti vuokrasopimuksen yhdessä Pääkaupunkiseudun Eläinsuojeluyhdistyksen kanssa Tuusulan kunnan omistamasta vanhasta omakotitalosta, koska ilmaisia varastointitiloja lahjoitus-, tapahtuma-, ja tarvittaville lentotavaroille ei enää ollut riittävästi. Hobotalolla on järjestetty myös pienimuotoisia tapahtumia ja tapaamisia, jotta talosta aiheutuvat kulut saadaan katettua.
2.1.1. Tapahtumat
Yhdistys on järjestänyt tai ollut mukana muiden järjestämissä seuraavissa tapahtumissa:
- Ystävänpäivätapahtuma 14.2. Hki
- Koiraystävien Kevätkimara-hyväntekeväisyysmyyjäiset 19.3. Hki
- Järvenpään hyväntekeväisyyskoirapuistoilu 24.4. Järvenpää
- Ruoka- ja tarvikekeräys Hööksillä 24.4. Espoo
- Ravintolapäivä 21.5. Hki ja Turku
- Ompputalon Kesäkarkelot 5.6. Hki
- Virikepäivä 17.7. Hki.
- Koira- ja kissakoulu Heiluvan Hännän hyväntekeväisyysluento 7.8. Hki
- Match Show 27.-28.8. Myyrmäki
- HoboRun hyväntekeväisyysjuoksutapahtuma 10.9. Vantaa
- Rescuepäivä 8.10. Hki
- Lemmikkimessut 12.-13.11. Hki
- Järvenpään hyväntekeväisyyskoirapuistoilu 20.11. Järvenpää
- Joulumyyjäiset 4.12. Hki
- Pop`n Good hyväntekeväisyysilta 8.12. Hki
- Vuosaaren Joulupolku 11.12. Hki
- Joulumyyjäiset Viherlassilan joulupuutarhassa 11.12. Turku
- Lisäksi Hobo-talolla Tuusulassa järjestettiin muutamia tapahtumia vuoden aikana
Tapahtumarintamalla on järjestetty sekä vanhoja tuttuja tapahtumia, kuten joulun alustapahtumat, sekä kertomusvuonna kokeilitiin myös useita uusia tapahtumia. Perinteinen Hakunilan match show siirtyi Myyrmäki-halliin ja järjestettiin samassa yhteydessä Lapsi&Koira-messujen yhteydessä. Syyskuussa pidetty HoboRun-tapahtuma oli myös uusi aluevaltaus, joka toi mukaan täysin uusiakin osallistujia ja tuntui konseptina varsin kehittämisen arvoiselta tulevia vuosia varten. Joulukuussa Pop`n Good-hyväntekeväisyysillassa saimme esiintyjiksi mm. Ellinooran ja Eva ja Manu-duon, ja ilta oli tärkeä etenkin verkostoitumisen ja näkyvyyden kannalta.
Tapahtumissa on pyritty jakamaan tietoa Romanian eläinsuojelutilanteesta, sterilointien ja valistuksen tärkeydestä tähdättäessä kestävään kehitykseen ja adoptiotoiminnasta. Tapahtumissa myös kerättiin varoja, tarvikkeita ja ruokaa. Myös Kulkurien tukijat järjestivät erilaisia tempauksia ja tapahtumia ympäri Suomen. Tapahtumien tuotto oli yhteensä 20 650,01 (21 192,69).
Kaiken kaikkiaan varainhankinnan tuottoja kertyi kertomusvuonna 156 111,91 (129 866,05).
2.1.2. Lahjoitukset
Yhdistyksen kantavia arvoja ovat kestävän kehityksen mukainen toiminta ja eläinten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen. Näihin arvoihin perustuen yhdistys tarkistaa myös yhteistyökumppaneidensa kehityskykyä- ja halukkuutta. Tämän vuoksi kertomusvuoden aikana Suflete Dragin Sintestin tarhan auttamisen sijaan siirryttiin rahoittamaan tarhan lähiympäristön sterilointiprojekteja. Asociatia A Doua Sansan Glinan tarhan ylläpitäminen lopetettiin myös. Molemmilta tarhoilta jäi vielä koiria adoptio-ohjelmaan. Päätökset eivät olleet helppoja, mutta emme nähneet muita vaihtoehtoja tilanteissa.
Tiedote yhteistyömuutoksesta Suflete Dragin kanssa: https://kulkurit.fi/tiedote-29-9-2016-muutoksia-asociatia-suflete-dragi/
Tiedote yhteistyömuutoksesta A Doua Sansan kanssa: https://kulkurit.fi/tiedote-muutoksia-paayhteistyokumppaneissa/
Lahjoituskohteita kertomusvuonna:
- Steriloinnit (Rosiori De Vede ja muut kohteet)
- Asociata A Doua Sansan (Ioana Diaconu ja Carmen Mandescu) ylläpitämä koiratarha Glinan kylässä
- Asociata A Suflete Dragin (Anda ja Alina Murgu) ylläpitämä koiratarha Sintestin kylässä
- Carpen (Carmen Mandescu, Veera Nuri) rakenteilla oleva koiratarha Mitrenin kylässä
- Yksityinen eläinsuojelija Mihaela Soare Targovisten kylässä
- Yksityinen eläinsuojelija Luiza Mandru Gradistean kylässä
- Yksityinen eläinsuojelija Ioana Bodea Cosoban kylässä
- OneVet-eläinlääkäriaseman omistajan Adina Vladutin rakennuttama koiratarha Cosoban kylässä
- Roxana Munteanu
- Kertaluonteisia kohteita kuten Projekti Speranta, muutaman yksittäisen koiran auttaminen, RAR:n sterilointikeskuksen rakentamiseen osallistuminen
Lahjoituksia saatiin viitelahjoitukset, kampanjakeräykset, keräyslipastuotot ja tekstiviestilahjoitukset mukaan lukien 82 574,06 (70 004,26). Kohdennetut lahjoitukset käytettiin lyhentämättöminä kohteiden hyväksi joko suoraan rahana tilille siirrettynä tai tavara- ja ruokalahjoituksina.
Lahjoituskuormia lähetettiin Romaniaan kertomusvuoden aikana yhteensä kahdeksan kappaletta (14 lavaa), ja ne sisälsivät pääasiassa ruokaa, sekä muita tarpeellisia lahjoituksia säännöllisille yhteistyökumppaneillemme tasaisesti jaettuna.
Yksityiskohtaisemmat rahalahjoitusten tiedot: https://kulkurit.fi/about/rahalahjoitukset/lahjoitukset-2016/
2.2.2 Jäsenet ja jäsenhankinta
Toimintavuonna järjestettiin omia kampanjoita jäsenhankinnan ympärille. Jokaisella jäsenellä on äänioikeus, osallistumisoikeus yhdistyksen varsinaisiin kokouksiin sekä oikeus asettua ehdolle yhdistyksen toimintaelimiin.
Jäsenmaksutuottoja tuli kertomusvuonna 9 960,00 (6 190,00). Jäseniä oli toimintavuoden lopussa 429 (456). Yritysjäseniä oli 0 (2). Kahteen vuoteen jäsenmaksun maksamatta jättäneitä jäseniä tiputettiin pois jäsenyydestä sääntöjen mukaan ja uusia hyväksyttiin tilalle. Vaikka jäseniä oli toimintavuonna vähemmän kuin edellisenä vuonna, Vuosikokouksessa jäsenmaksua nostettiin. Se oli toimintavuonna 25 € (20).
2.3. Projektit, kampanjat ja keräykset
2.3.1 Steriloinnit
Toimintasuunnitelmassamme vuodelle 2016 tavoitteena oli jatkaa edellisten vuosien tapaan sterilointien näkyvyyden lisäämistä kotimaassa ja kohdemaassa Romaniassa kestävän eläinsuojelutyön edistämiseen sterilointien ja valistuksen keinoin. Vuonna 2016 käynnistyi Spay & Neuter Tour. Sterilointitoiminta Romaniassa oli edelleen yksi Kulkurien merkittävimmistä toimialoista kertomusvuonna, vaikka Romanian byrokratia, organisointiongelmat ja paikallisten epäluuloiset asenteet yrittivät jarruttaa joidenkin sterilointipäivien onnistumista.
Toiminta perustuu suurimmaksi osaksi kylissä ja pikkukaupungeissa järjestettäviin ilmaiskampanjoihin, joihin paikalliset saavat tuoda lemmikkejään steriloitavaksi tai kastroitavaksi. Koirille tarjottiin useammassa kampanjassa mahdollisuus myös tunnistusmerkintään. Kertomusvuonna käynnistyi myös useampi jatkuva sterilointikampanja, paikallisten eläinlääkäriasemien osaamista hyödyntäen. Kulkurien sterilointikampanjat tapahtuvat Romaniassa ja kohdistuvat sekä omistettuihin että kodittomiin eläimiin – Niihin eivät kuulu Kulkurien adoptio-ohjelmassa olevat koirat.
Yhteistyötä alettiin tehdä useamman uuden pienen toimijan kanssa, jotka järjestävät tahoillaan Kulkurien sponsoroimia jatkuvia sterilointikampanjoita. Lisäksi yhteistyötä jatkettiin edellisvuosien kumppaneiden kanssa.
Yhteensä steriloitiin 1422 eläintä, joista 1018 oli koiria ja 404 kissoja. Erilaisia kampanjoita järjestettiin yhteensä 25, joista 4 on jatkuvia ja loput kertaluontoisia. Kertakampanjoista osa oli toistuvaluontoisia: Vidrassa 1-2 päiväisiä kampanjoita järjestettiin yhteensä viisi, Gradisteassa kaksi ja Mitrenissä Carpe-projektiin liittyvänä kaksi.
Kulkurien pioneerikampanjan, Rosiori de Veden massasterilointi- ja avustusprojektin alla järjestettiin yhteensä 8 sterilointipäivää, joissa steriloitiin yhteensä 271 eläintä, joista koiria oli 219 ja kissoja 52. Rosiori de Veden massasterilointi- ja avustusprojekti siirtyi kertomusvuoden aikana Kulkurien yleisten sterilointiprojektien alle, jolloin myös Rosiorille ohjatut lahjoitukset suunnattiin yleisellä sterilointiviitteellä sterilointilahjoituksiin. Rosiorissa järjestettiin myös ensimmäinen Hobo Education -kouluvalistuskampanja.
Sterilointityön tukemiseksi järjestettiin kaksi huutokauppaa. Ensimmäinen huutokauppa (tuotto jaettiin puoliksi sterilointien ja Carpe-projektin hyväksi) tuotti steriloinneille 470,50 € ja toinen, jonka tuotto meni kokonaisuudessaan sterilointien tukemiseen, tuotti 562,50 €. Lisäksi järjestettiin kaksi sterilointikummikampanjaa heinäkuussa ja syys-lokakuussa, joissa halukkaat tukijat saivat valita sterilointikampanjoista otetuista valokuvista koiran tai kissan, jonka steriloinnin he halusivat kustantaa, á 30 €. Yhteensä kummikampanjassa valittiin 65 eläintä. Kummikampanjan tuotto oli 1 950 €, joka käytettiin sterilointiprojektien tukemiseen. Viitteellisiä lahjoituksia sisältäen kummikampanjan tuoton oli 17 666,08 € (16 297,22). Varoja sterilointeihin kerättiin yhteensä 20 048,28 €. Sterilointikampanjoihin käytettiin varoja yhteensä 34 384,06 € (51 212,10). Alijäämä -5452,81 € katettiin muista tuotoista kuten yleisistä lahjoituksista.
Steriloinneista vastaavaksi henkilöksi nimettiin kertomusvuonna Anna-Sisko Sorsa.
2.3.2 Carpe – Uusi rakennusprojekti
Sterilointien ja valistuksen rinnalle nousi kolmas tärkeä osa-alue, kun Carpe-projekti aloitettiin virallisesti 17.5. Projektin tarkoituksena on rakentaa uusi, eettinen ja koirien hyvinvoinnin huomioonottava suojatarha Romaniaan yhdessä Kulkurien pitkäaikaisen yhteistyökumppanin, romanialaisen eläinsuojelija Carmen Mandescun kanssa. Yhteistyön siirtyessä Carpen tarhalle Mandescun entinen Glinan tarha jäi pois Kulkurien yhteistyökumppaneista.
Kesäkuun alussa löytyi tarhalle sopiva tontti, johon oli jo valmiiksi rakennettu asuintilat ja koirien tiloiksi helposti muunnettava navetta. Elokuu oli projektin kannalta vauhdikas, sillä 9.8. järjestettiin Carpen tulevan tarhan kylässä Mitrenissä ensimmäinen sterilointipäivä, jonka aikana steriloitiin 42 eläintä. Myöhemmin elokuussa 21.8. allekirjoitettiin kauppasopimus tontista, jonka hinta on 36 000 €.
Syyskuussa saimme jälleen ilouutisia, sillä suomalainen eläinoikeus- ja asiantuntijajärjestö Animalia päätti lähteä tukemaan Carpen tarhaprojektia 2500 €:n testamenttilahjoituksella. Tästä alkoi yhteistyö, jonka myötä Animalian verkkojulkaisuissa on syksyn ja talven aikana julkaistu Carpen kuulumisia. 27.9. järjestettiin hyväntekeväisyysilta ”Charity Rock Night” Carpen hyväksi Kulkurien tukijan, Mirva Suomilammen, toimesta. Hienojen esitysten ja huutokaupan avulla kerättiin illan aikana Carpen tontin maksuun huikeat 3 406,70 €. Syyskuussa järjestettiin Kulkurien toimesta myös huutokauppa Facebookissa, jonka tuotosta puolet (470,50 €) ohjattiin Carpeen.
Lokakuussa saimme projektin tiimoilta ikäviä uutisia. Tontilla oli käynyt varkaita ja mm. portti, kaksi ovea, generaattori ja vesikaivon pumppu oli viety. Takaiskusta huolimatta vihdoin lokakuun alussa rakennustyöt voitiin aloittaa. Tarhalle asennettiin tontin alkuperäisen kaivon kaveriksi toinen, syvemmälle ulottuva kaivo, jotta vedensaanti koirille varmistetaan.
Marraskuun alussa aloitettiin navetan puhdistaminen rakentamista varten. 2.11. järjestettiin vihdoin Mitrenin toinen sterilointipäivä. Uudenlaisesta järjestystavasta huolimatta saldoksi saatiin hienot 23 leikattua eläintä. Marraskuussa aloitettiin myös navetan lattian kunnostus ja pohjalle valettiin uusi, tasaisempi betoni häkkejä varten. Pian lattian kunnostuksen jälkeen talvi iski kuitenkin Romaniaan, joten rakennustyöt jäivät tauolle joulukuussa.
Carpe sai viitteellisiä rahalahjoituksia 27 498,68 €. Muiden tuottojen ja kertomusvuoden tapahtumien nettotuoton kolmanneksen, 5 918,20 €, kanssa kokonaistuotoksi tuli 34 028,28 €.
Carmenille siirrettiin kertomusvuoden puolella yhteensä 13 560 €. Tästä 9 160 € käytettiin tontin maksuun ja loput 4 400 € rakennustöihin tontilla.
2.3.3 Valistus
Kertomusvuonna aloitettiin panostamaan, toimintasuunnitelman tavoitteiden mukaisesti paikalliseen valistukseen. Haluamme nostaa esiin erityisesti valistuksellisia toimintoja Romaniassa, sillä tieto ja osaaminen ovat kaiken ajattelun ja toiminnan lähtökohta.
Visiomme, että jonain päivänä jokaisella lemmikkieläimellä olisi oma koti, jossa niiden kokonaisvaltainen hyvinvointi osattaisiin ottaa huomioon, on aihe, jota haluamme iskostaa etenkin paikalliselle väestölle Romaniassa ja antaa näin väestölle eväitä kodittomien koirien ongelmaan tarttumiseen itse.
Hobo Education -ohjelma lanseerattiin menestyksekkäästi kahdella sektorilla, kun 20.9. koira- ja kissakoulu Heiluvan Hännän perustaja ja eläintenkouluttaja Miira Hellsten (AT, YTM, CBATI) matkusti Romaniaan yhdistyksen aktiivien kanssa pitämään luentoja paikallisille eläinsuojelijoille, eläinlääkäreille ja muille kodittomien eläinten parissa toimiville henkilöille.
Kulkurien valistuspaketti lapsille lanseerattiin Rosiori de Veden -kaupungin Dan Berindei -koulussa 18.10. osana Rosiori De Vede -projektia Kulkurien aktiivijäsenen, opettaja Reetta Herrasen ja Kulkurien toiminnanjohtaja Salla Honkapään toimesta.
Reetta Herrasen suunnittelema ja toteuttama valistuspaketti sisälsi toiminnallisia ja lapsille soveltuvia tehtäviä ja tietoa eläinten hyvästä kohtelusta, eläinten kanssa kommunikoimisesta ja sterilointien merkityksestä. Jo ensimmäisen kouluvalistuspäivän jälkeen saimme konkreettisia tuloksia, kun valistuspäivään osallistuneet lapset toivat seuraavaan Rosiorin sterilointipäivään lemmikkejään ja kodittomia koiria steriloitaviksi.
2.4 Adoptiotoiminta
Yhdistyksen adoptiotoiminta Romaniasta jatkui aktiivisena. Vuonna 2016 yhdistys sijoitti yhteensä 447 (332) koiraa uusiin koteihinsa. Kertomusvuonna tuotiin kotihoitoon 19 koiraa, joista vuoden lopussa kotia etsi vielä 2. Kymmenen koiraa lopetettiin erinäisten vanhuuteen ja terveydentilaan liittyvien ongelmien takia. Uudelleensijoituksia oli 26, joista vuoden lopussa edelleen etsi uutta kotia 8 koiraa.
Koiria tuotiin seuraavilta yhteistyötarhoilta ja – tahoilta seuraavasti:
- 128 kpl Onevet klinikka/Cosoban tarha
- 99 kpl Asociatia A Doua Sansa/Carmen Mandescu
- 52 kpl Luiza Mandru
- 48 kpl Asociatia Suflete Dragi/Alina Murgu
- 43 kpl Rosiori de Veden kunnallinen tarha/Cornelia Stan
- 29 kpl Mihaela Soare
- 20 kpl Ioana Bodea/Cosoban tarha
Muilta yksityisiltä tahoilta koiria tuli adoptio-ohjelmaan yhteensä 28. Kaikki koirat läpikävivät terveystarkastukset ja rokotusohjelmat yhteistyötahomme Clinica Veterinara Onevet -klinikalla. Adoptoijien maksama keskimääräinen kulukorvaus koirasta oli 443,54 € (505,71). Normaali kulukorvaus on 480 €. Toimintavuoden aikana alensimme kulukorvausta yli 8-vuotiaiden koirien kohdalla 380 €:on, jotta niillä olisi parempi kodinsaantimahdollisuus. Kulukorvauksen määrä voi olla alhaisempi myös niissä tapauksissa, että koiralla on tiedossa sairauksia tai vammoja, jotka vaativat jatkohoitoa. Steriloimattomilta koirilta otetaan kulukorvauksen lisäksi 70 €:n ns. pantti, joka palautetaan, kun omistaja lähettää tositteet steriloinnista. Tällä pyritään jossain määrin varmistamaan, että vahinkopentueita ei synny. Näitä ns. sterilointipalautuksia maksettiin takaisin omistajille 2 942,57 € (3 801,95).
Aktiivista kissatoimintaa ei enää kertomusvuonna ollut. Romaniasta adoptioitiin kaksi kissaa vuoden aikana. Aiemmin kodinsaaneista kissoista kolme tuli uudelleensijoitukseen. Näistä kaksi sijoitettiin uusiin koteihinsa yhdistyksen toimintatapojen mukaisesti. Yksi kissa odottaa vielä omaa kotiaan hoitopaikassaan. Kissojen keskimääräinen kulukorvaus oli 126,25 €.
Adoptioprosessia tiukennettiin ja muutettiin työryhmä-vetoiseksi molossirotuisten koirien kohdalla, kun ns. molossityöryhmä perustettiin syyskuussa haastavan rotuisten koirien adoptioprosessin sujuvuuden varmistamiseksi. Alkuperäiseen työryhmään kuuluivat molossisekoituksista kokemusta omaavat koiravaraajat Niina Laaksonen, Tanja Björninen ja Veronika Vitri. >>Muutoksia molossirotuuisten adoptiotoiminnassa
Loppuvuodesta reagoimme jonkin verran koirapiireissä ja viranomaisjulkaisuissa esillä olleeseen huoleen sydänmadon riskeistä. Marraskuussa julkaisimme tiedotteen, jossa suosittelimme sydänmadon uudelleentestausta kauttamme tulleilla koirilla uudestaan vielä puolen vuoden kuluttua ja paransimme näin entisestään adoptioprosessin luotettavuutta ja turvallisuutta. >>Suositus sydänmadon uudelleentestauksesta
2.5. Media
Kulkurit olivat esillä kertomusvuoden aikana seuraavissa medioissa:
1.5. FOX-kanavalla näytettiin ShowHau-ohjelman yhteydessä Kulkurien toiminnanjohtaja Salla Honkapään haastattelu, tietoa Romanian kodittomien koirien tilanteesta ja Kulkurien toiminnasta.
Ohjelma tapasi myös Kulkurien kautta kodin saaneen Angel-koiran perheen, jonka yhteydessä käytiin läpi adoptioprosessia ja odotuksia. Kuvausryhmä vieraili lisäksi lentokentällä Angelia vastaanottamassa.
12.5. starttasi Game On! –hyväntekeväisyyshuutokauppa, jonka tiimoilta julkaistiin lehdistötiedote 16.5. ja josta mainittiin mm. Iltalehdessä. Janni Hussin ja NHL-hyökkääjä Lauri Korpikosken organisoimassa hyväntekeväisyyshuutokaupassa oli huudettavana yhdeksän NHL-pelaajan pelipaidat nimikirjoituksilla. Mukana hyvällä asialla olivat mm. Mikko Koivu, Mikael Granlund, Pekka Rinne, Jori Lehterä, Olli Määttä, Sami Vatanen ja Connor McDavid.
Toukokuun HS Kuukausiliitteessä palattiin tapaamaan Marcus-koiraa, joka löysi kodin toimittaja Ilkka Malmberg julkaiseman artikkelin “Bukarestin tuhannet kulkukoirat muistuttavat hirmuhallitsija Ceauşescusta” jälkeen (Helsingin Sanomien Kuukausiliite 11/2015). Malmberg vieraili Romaniassa artikkelia varten ja tutustui siellä kodittomien koirien tilanteeseen yhdessä yhteistyökumppanimme Doina Vellan kanssa. Malmberg kuvailee artikkelissaan 05/2015 koiran jännittävää ja hieman pelottavaakin matkaa Romaniasta Suomeen. Lopulta Marcus kuitenkin pääsee lämpimään ja rakastavaan kotiin, jossa on koirakaveri auttamassa sopeutumaan arkeen. Tämä arki on paratiisimaista verrattuna aiempaan.
Turun Sanomissa julkaistiin 2.9.2016 artikkeli liittyen Rescueyhdistys Kulkurit ry:hyn. Artikkelissa käsiteltiin muun muassa kodittoman koiran adoptointia ja yhdistyksen adoptio- ja sterilointityötä. Artikkelissa olivat mukana turkulaiset aktiivimme Mia Takolander ja Taija Mäkinen.
18.11.2016 julkaistiin vastine toimittaja Heidi Lämsän kirjoittamaan artikkeliin ”siksi ei katukoiraa”, jossa pureuduttiin rescuekoirien käytösongelmiin ja terveysriskeihin, etenkin sydänmadosta esitettyihin virheellisiin faktoihin.
https://kulkurit.fi/siksi-katukoira/
29.11.2016 pidetyn Seura- ja harrastuseläinten hyvinvoinnin neuvottelukunnan kokouksen aiheena oli rescue-toiminta ja siihen liittyvä eläinten tuonti. Neuvottelukunta oli kutsunut rescue-toiminnan asiantuntijoita kuultavaksi kokoukseensa. Keskustelua alustivat toiminnanjohtaja Salla Honkapää Romaniasta koiria tuovasta Rescueyhdistys Kulkurit ry:stä sekä eläinlääkäri Tanja Hakkarainen, jolla on Espanjasta rescuekoiria tuova yhdistys Galgos del Fenix. Neuvottelukunnassa todettiin, että rescue-eläinten tuonti on nykypäivää. Riskien ohella on hyvä nähdä myös rescue-toiminnan positiiviset vaikutukset eläinten hyvinvointiin. Neuvottelukunta julkaisi koosteen kokouksen annista kotisivuillaan joulukuussa 2016.
2.6 Tiedotus
Yhdistyksen pääasiallisina tiedotuskanavina toimivat kertomusvuonna yhdistyksen kotisivu, www.kulkurit.fi, sekä Facebook-sivu, www.facebook.com/kulkurit. Lisäksi kertomusvuonna aktivoiduttiin käyttämään etenkin yhdistyksen Instagram-tiliä, sekä YouTube-tiliä. Yhdistys pyrkii olemaan tiedotuksessaan mahdollisimman avoin ja reaaliaikainen ja siksi myös sosiaalinen media on valittu viralliseksi tiedotuskanavaksi.
Kotisivujemme käyttäjillä on ollut mahdollista tilata uutiskirje sähköpostiinsa. Kuukausittain lähetettiin formaattimuotoinen uutiskirje postituslistalla oleville henkilöille, joita oli noin 1700.
Yhdistys on myös jakanut tapahtumissa esitteitä, informoinut kauppojen ilmoitustauluilla ja muilla mahdollisilla paikoilla. Yhdistys pyrkii myös olemaan aktiivisesti erilaisissa tapahtumissa mukana, sekä järjestämään niitä itse, jotta tiedonvälitys saataisiin mahdollisimman kattavaksi ja laajaksi.
Kertomusvuonna yhdistyksen sosiaalisen median näkyvyyttä ja laatua kehitettiin muodostamalla sometiimi, jonka tehtävänä oli organisoida ja kasvattaa sosiaalisen median näkyvyyttä ja laatua. Kun live-lähetykset mahdollistuivat facebookissa toukokuussa 2016, yhdistys aloitti live-lähetysten tekemisen. Erityisesti live-näkyvyyttä oli Romaniasta yhdistysmatkoilta sekä koirien saapumisesta Suomeen Helsinki-Vantaan lentokentälle. Tällä tavoitettiin omalta osaltaan sometiimin tavoitetta vaihtelevasta sisällöstä sekä näkyvyyden lisääntymisestä sosiaalisessa mediassa.
Oleellisesti Kulkurien arvoihin kuuluva avoin tiedottaminen jatkui toimintavuoden aikana ja pyrimme reagoimaan ajantasaisesti rescuekenttää koskettaviin asioihin ja ottamaan kantaa reaaliaikaisilla tiedotteilla asioihin, joihin koemme meillä olevan kokemus- ja osaamispohjaa. Kaikki tiedotteet ovat luettavissa Kulkurien kotisivuilla ja facebookissa (mm. adoptiotoiminnassa järki edellä-tiedote: https://kulkurit.fi/tiedote-22-9-2016-adoptiotoiminnassa-jarki-edella/ )
2.7 Kenttätyö
Kertomusvuonna yhdistyksen toimesta tehtiin yhdistysmatkoja Romaniaan noin kahden kuukauden välein. Panostimme lisääntyneen aktiivien määrän myötä siihen, että uudemmat toimijat pääsevät tutustumaan Romaniaan kokeneempien kävijöiden kanssa ja tietotaito leviää yhdistyksen sisällä.
Oleellisena matkojen sisällössä pidettiin adoptio-ohjelmassa olevien koirien tilanteen päivittäminen ja uusien adoptio-ohjelmaan tulevien koirien valitseminen. Lisäksi tärkeää on ollut keskustella ja kuunnella yhteistyötahojemme huolia ja murheita ja osallistua päätöksentekoon, sekä tuoda paikallisille toimijoille osaamista ja kokemuksia enemmän länsimaisesta tavasta ottaa huomioon eläimen kokonaisvaltainen hyvinvointi.
Kertomusvuoden aikana kenttätyössä on pyritty panostamaan aktiivien osallistumista sterilointitapahtumiin Romaniassa sekä esiin on nostettu uudella tavalla aktiivimatkojen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi matkojen oleellinen merkitys on pystyä kehittämään toimintatapoja yhä laadukkaammaksi.
Kenttätyön laatua kehitettiin kertomusvuonna lisäämällä suunnitelmallisuutta ennen matkaa sekä nivomalla matkaan eri painopisteitä, kuten sterilointipäiviä sekä koiratarhapäiviä. Näin myös yhdistysmatkalaisten osaamista lisättiin näillä saroilla.
3 Hallinto
3.1 Kokoukset
Toimintavuoden aikana pidettiin parikymmentä kokousta, joista sääntömääräisiä jäsenten kokouksia oli 23.4. pidetty vuosikokous. Suurin osa kokouksista oli uusien jäsenten hyväksymiskokouksia.
3.2 Hallitus ja toiminnanjohtaja
Vuosikokouksessa äänestettiin hallituksen puheenjohtajaksi enemmistövaaleilla Kaisa Kanninen. Hallituksen varsinaisiksi jäseniksi äänestettiin suhteellisella vaalitavalla Sini Isaksson, Maarit Auranen, Rosa Haahtikari ja Anna-Sisko Sorsa sekä varajäseniksi Mia Takolander, Nea Goman ja Essi Virtasalo-Erlamo. Varajäsenet korvaavat varsinaisia jäseniä valitsemisjärjestyksessä. Hallitus valitsi Sini Isakssonin varapuheenjohtajaksi ja taloudenhoitajaksi.
Salla Honkapää palkattiin osa-aikaiseksi toiminnanjohtajaksi ensimmäisen kerran 13.10.2015. Palkkauksesta on ollut selkeää hyötyä yhdistyksen imagolle ja näkyvyydelle sekä yhdistyksen sisäisten toimintojen organisoinnissa. Ammattimainen ote tuo enenevässä määrin positiivista julkisuutta. Kaikki nämä osa-alueet ovat vaikuttaneet myös yhdistyksen talouden kasvuun henkilöstökuluista huolimatta. Yhdistyksellä ei olisi resursseja jatkaa toimintaansa samalla tasolla ja asetetuilla tavoitteilla ilman osa-aikaisesti palkattua toiminnanjohtajaa. Näistä syistä työsuhdetta jatkettiin koko vuoden ajan.
3.3 Muut toimihenkilöt
Aktiiveja eli alussa mainittuja aktiivisesti yhdistyksessä toimivia toimihenkilöitä vaihtui kauden aikana. Muutama vanha lähti pois ja uusia tuli tilalle. Toimikauden lopussa aktiivisia toimihenkilöitä hallitus mukaan lukien oli 39 (35).
Toimintavuoden aikana uusia aloittaneita aktiiveita olivat Kati Hirsinkangas (adoptiolentojen varaus, matkajärjestelyt), Marika Stillman ja Nora Anttila (koiravaraajia), Miira Hellsten ja Helmi Pesonen (valistus ja koulutukselliset asiat), Sofia Grouev ja Annina Pienimäki (markkinointimateriaalit). Käytimme toimintavuoden aikana rekryilmoituksia, joihin saimme jokaisella kerralla hyvän vastaanoton ja löysimme aktiivijoukkoomme aina tarvittavia lisäyksiä.
Toimihenkilöiden vastuualueita ovat mm. yhteydenpito Romanian yhteistyökumppaneiden kanssa, lentojen organisointi, koirien ja lentokummien lentojen varaukset, lentokummien majoitus, taloudenhoito, hallinnolliset ja lakisääteiset asiat, sterilointiprojektien organisointi, kampanjoiden ja nettihuutokauppojen järjestely, sijoitettujen eläinten rekisterin ylläpito, kotihoito- ja adoptiosopimusten käsittely, Turvasiru.fi -asiat, tapahtumamainosten ja markkinointimateriaalien painatus, tapahtumavastaavan tehtävät, jäsenrekisterin ylläpito, verkkokaupan ylläpito, kannatustuotehankinnat, varastointi ja lähetys, lahjoitustavaroiden, -ruoan ja lentoboksien lähetyksen koordinointi Romaniaan, lahjoitusruoan vastaanotto, varastointi ja koordinointi, nettihuutokauppojen postitukset, kirpputoritoiminta ja kirpputoritavaroiden vastaanotto, yhdistyksen nettisivujen ylläpito, näkyvyys sosiaalisessa mediassa, tiedottaminen, koirien adoptiohaastattelut ja kotihoitajarekisterin ylläpito.
Verkossa toimiva koirakoulu Koiruuksien Klubi, jonka kanssa yhdistys on tehnyt yhteistyötä pidämmän aikaa, tiivisti yhteistyötä yhdistyksen kanssa, kun kouluttaja Helmi Pesonen aloitti aktiivina. Yhdistyksen kotihoitajia koulutettiin Pesosen toimesta, minkä lisäksi koulu järjesti ilmaisia webinaareja, joiden vapaaehtoiset osallistumismaksut ohjattiin Kulkurien työn tukemiseen.
Yhdistyksen apuna oli myös lukuisia muita yksityisiä ihmisiä, jotka tarvittaessa auttoivat tavaroiden kuljetuksissa, olivat auttamassa lentokentällä koirien vastaanotossa, järjestivät kirpputoreja ja muuta varainkeruuta, olivat mukana auttamassa tapahtumissa ym. asioissa.
4 Talous
Jo viidettä vuotta voimme ylpeänä todeta toimintamme kehittyneen entisestään. Sen ansiosta yhdistyksen taloudellinen tilanne oli hyvä koko toimintakauden ajan. Varainhankinnan tuotto kulujen jälkeen oli 23 % enemmän kuin edellisenä vuonna eli 141 048,98 € (114 745,77). Avustustoimintaan käytettiin 67 095,39 € (83 489,57). Tästä summasta sterilointiprojektien osuus oli 51 % (61) eli sterilointiprojekteja rahoitettiin 34 348,06 €:lla (51 212,10).
Rahalahjoituksien määrä nousi edelliseen vuoteen verrattuna, 82 574,06 € (70 004,26). Suunnattuihin avustuskohteisiin saadut lahjoitukset käytettiin kokonaisuudessaan niihin. Sterilointiprojektien kuluista 34 914,88 € katettiin muun varainhankinnan tuotoilla. Tämä on 47 % enemmän kuin mitä sterilointeihin suunnattuja viitteellisiä lahjoituksia tuli.
Eläimistä saadut kulukorvaukset kattoivat adoptiotoiminnasta suoraan koituneet kulut. Adoptioprosessin kustannusrakenteen optimointi on tuottanut tulosta, joka näkyy huomattavana parannuksena edelliseltä toimintakaudelta. Ylijäämää adoptiotoiminnasta jäi 17 897,47 € (28 610,10).
Tänä vuonna henkilöstökulut muodostuivat koko vuoden ajalta osa-aikaisen toiminnanjohtajan palkkaamisesta. Henkilöstökuluja oli lakisääteiset henkilösivukulut mukaan lukien 21 064,33 € (4 510,28). Henkilöstökulujen kattamiseen ei käytetä rahalahjoituksia.
Ylijäämää tilikaudelta jäi 61 965,77 € (47 273,48 €). Edelleen jatkuvaan Carpe-projektiin jäi merkittyjä varoja seuraavalle toimintakaudelle 20 468,28 €. Rosiori de Vede -projektiin jäi varoja seuraavan kauden sterilointeihin 10 760,32 €. 4.12. pidetyssä hallituksen kokouksessa ennakoitiin tilikauden lopun ylijäämää. Tällöin budjetoitiin seuraavalle toimintakaudelle 10 000 € valistukseen, 5000 € mainontaan sterilointien tärkeydestä ja 29 000 € sterilointeihin. Todellinen ylijäämä oli suurempi kuin joulukuun alussa arvioitu. Raha tullaan käyttämään sterilointeihin ja valistukseen paikan päällä.
5 Kirjanpitäjä ja tilintarkastaja
Kehittyvänä yhdistyksenä haluamme kirjanpitomme ja tilinpäätöksemme kertovan enemmän kuin mitä laki edellyttää, koska läpinäkyvyyteen pyrkivän toimintamme lisäksi kirjanpidon antamat tiedot ovat tärkeänä osana kehittyvän yhdistyksen toiminnan suunnittelua ja seurantaa. Kirjanpitäjänä toimi Anu Karppinen, jonka työn jälki ja huomiokyky ovat aina ihailtavan tarkkoja.
Vapaaehtoisyhdistyksellä on mahdollisuus käyttää toiminnantarkastajana maallikkoa, mutta Kulkurit haluaa säilyttää ammattimaisen otteen myös tällä saralla kunnioittaen tukijoitaan ja lahjoittajia, joten tilintarkastajana toimii edellisten vuosien tapaan KHT-tilintarkastusyhteisö Oy Tuokko Ltd, Helsinki.